Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tidigare Viacom-chef hjälper Vice att bli nästa MTV

Publicerad: 4 Januari 2012, 15:33

Vice-gruppen växer så det knakar. När nu nästa revolution står inför dörren i form av webb-tv är man väl positionerat. En starkt bidragande orsak till framgångarna stavas Tom Freston.


Ämnen i artikeln:

ViceViacom

För fem år sedan handlade det mer om attityd än affärer för Vice. Men idag är Vice ett företag som producerar video, böcker och magasin, live-händelser och musik.  Detta sker i samarbete med några av världens största företag, vilket bland annat inkluderar Google och Time Warner.

Vice har idag över 800 anställda i 34 länder och passerade över 100 miljoner dollar i omsättning under förra året.

I år räknar Vice med att fördubbla sin omsättning och nå en 20-procentig vinstmarginal. Om man lyckas skulle detta innebära att privatägda Vice är värt någonstans i häraden en miljard dollar, enligt Forbes.

En av förklaringarna till Vice framgångar är att man satsat hårt på videos långt före giganter som Google och Yahoo.

Enligt Forbes Magazine har dessa nu fullt fokus på att komma ikapp inom området.

Men enligt tidningen är det riktiga hemliga vapnet Tom Freston.

Han är före detta vd för Viacom och var en av dem som medverkade till att skapa MTV.

Som marknadschef i början av 1990-talet ansvarade han bland annat för att marknadsföra kampanjen I want my MTV och de nästkommande 25 åren var han instrumentell i sitt arbete med att förvandla MTV Networks till en riktig kassako för Viacom, enligt Forbes.

2007 fick han sin belöning av Sumner Redstone. Han fick sparken. Orsaken ska ha varit att Sumner Redstone misslyckats med att köpa MySpace – ett beslut som i slutänden sparade hundratals miljoner dollar för Sumner Redstone.

Strax innan att detta skedde hade Tom Freston tagit ett ytterligare vist beslut för Redstone. Bakgrunden var att Tom Freston, via en kollega, hört att Vice var intresserat av att ge sig i videoindustrin:

– Vi såg att alla skapade ett Youtube, Hulu eller Facebook. Alla lade sina pengar på plattformerna och inte på vad du försåg dessa med för innehåll. Så vi sade, okay, till slut kommer marknaden att hinna ikapp och då behöver alla innehåll, säger Shane Smith, som är vd och medgrundare av Vice Media.

Freston såg samma möjlighet och MTV föddes i början av kabel-tv-revolutionen.

Nu sker samma utveckling kring webb-tv, enligt Shane Smith:

– Inom fem år kommer alla att ha en webb-baserad tv, säger Shane Smith.

Vice startade i Montreal 1994 som en statsfinansierad tidning. Bolaget utvecklades ganska snabbt och 2007 hade man intäkter på 28 miljoner dollar.

I samma veva ingick Vice ett samarbete med Viacom kring VBS.tv, vilket är ett onlinebaserat televisionsnätverk som erbjuder minidokumentärer och nyhetsreportage.

Vice köpte ut Viacoms andel för en icke offentliggjord summa och Tom Freston anslöt sig snabbt till Vice som rådgivare åt bolaget.

VBS.tv blev snabbt en hörnsten i Vice nya affärsmodell och mallen för en snabb expansion inom premium-video-området.

Vice har idag tre sådana verksamheter: Noisey, som täcker musik, Motherboard, som bevakar teknik och The Creators Projekt, som handlar om konst och tekniken bakom den.

Var och en av de har flera sponsorer som får viktig bevakning i de kanaler och live-event som Vice producerar, enligt Forbes.

Redan idag står just sponsorskap för en större andel av Vice omsättning, men den andelen förväntas ökad nästa år. Detta i samband med att bolaget introducerar nya vertikaler för att täcka mat, resor, mode och film/fotografi, enligt Forbes.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ViceViacom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.