Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tidning tar fram bilmodell med Citroën

Publicerad: 4 mars 2010, 10:23

När magasin tar fram merchandise blir det böcker, t-shirts och i extrema fall stolar. Brittiska GQ parkerar på en mer avancerad nivå och tar fram en bilmodell tillsamans med Citroën.


Ämnen i artikeln:

Citroën

Att bredda sitt varumärke och utveckla nya produkter är hett i tidskriftsekonomi.

I dag säljer magasinsdrottningen Martha Stewart möbler och pyssel på Kmart medan Men’s Health drar in storkovan på böcker och träningsredskap.

Men inget magasin har gått så långt som brittiska GQ. Tidigare har man tagit fram GQ-stämplad rakutrustning och handsydda skor.

I nya numret, ute i dag, visar man upp sin egen bilmodell. Det är en konceptbil som GQ utvecklat tillsammans med franska Citroën och Savile Row-skräddaren Patrick Grant.

Bilprojektet har letts av GQ:s chefredaktör Dylan Jones.
– Jag ville ha något praktiskt, något coolt och något excentriskt, säger han.

Bilen är utrustad med en hybridmotor, där bensinmotorn stöds av en elmotor, och har tydliga Citroën-drag. Citroëns chefsdesigner, Mark Lloyd, säger att GQ-bilen passar en ny attityd till konsumtion.
– Mer nedtonat än ”in-your-face”, mer elegant än macho.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Citroën

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.