Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tidningarna går som på räls

Publicerad: 9 februari 2009, 15:32

Samtidigt som andra företag lägger ner sina kundtidningar vill SJ utveckla papperstidningarna som kanal till kunder och anställda. Just nu pågår upphandlingen av byrå som ska göra tågtidningen Kupé, och fram­över väntar en satsning på infotainment på de nya snabbtågen.


Ylva Täg, redaktör för SJ-Nytt, Dag Rosander, presschef, Elisabeth Lindgren, kommunikationschef, Ulf Wallin, biträdande presschef, och Claes Salomonsson, tidningschef, ska hålla sig på spåret, men ändå öka bredden i SJ:s kommunikation.

Det går bra för SJ, som nu kraftsamlar i sin kommunikation. Interntidningen SJ-Nytt och kundtidningen Kupé ska utvecklas och knytas närmare annan kommunikation.
Claes Salomonsson, tidigare vd på pr-företaget Medial Kommunikation, började i måndags som SJ:s förste tidningschef.
– SJ-Nytt är en viktig intern kanal till de 5 000 anställda. Kupé går ut i 120 000 exemplar och är mycket populär bland resenärerna. När vi nu gör en ny upphandling av Kupé ska den byrå vi väljer jobba med båda tidningarna, säger Claes Salomonsson.
Mediabolaget har sedan 1997 producerat Kupé åt SJ. De är med i slutomgången också i denna upphandling, där 3–4 förslag utvärderas. SJ ställer bland annat som krav att den upphandlade byrån ska ha en person placerad på SJ.
– Upphandlingen ska vara klar under februari, säger Claes Salomonsson.
– Kupé ska även fortsättningsvis ha ett lättsamt innehåll, men knytas lite närmare SJ. Bland annat vill vi ge mer restips till ställen dit man tar sig med tåg.

Digitalt och rörligt
Kommunikationschefen Elisabeth Lindgren vill också utveckla SJ:s digitala kanaler:
– Vi har otroligt många besökare på Sj.se som söker reseinformation eller bokar biljetter, och ser att den kanalen kan användas till mer. Ett sätt är att koppla ihop webben tydligare med Kupé och SJ-Nytts innehåll. Vi ska också förstärka vår trafik­information.
Framöver kan det också bli aktuellt med rörliga medier på tågen.
– År 2010 börjar vi köra med de nya snabbtågen. Då blir det ännu tydligare fokus på miljön ombord, tiden på tåget ska vara ”En användbar stund”. Det handlar om möjligheterna att arbeta ombord, men också om nöje och infotainment, säger Elisabeth Lindgren.
Sedan en tid finns Dag Rosander på posten som SJ:s presschef och Ulf Wallin som biträdande presschef. Båda har liksom Claes Salomonsson en bakgrund som reportrar på Aftonbladet.

Nytt ansikte utåt
SJ rekryterar också en person som ska jobba med public affairs.
– Vi behöver bli tydligare i kontakten med beslutsfattare, inte minst i regionerna. Vi ska anställa en person som i olika sammanhang blir SJ:s ansikte utåt, säger Elisabeth Lindgren.
Förra året gjorde SJ 753 miljoner i vinst och ökade antalet resande med nio procent.

truefalse

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.