Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tidningarna kan tvingas ta emot alla annonser

Publicerad: 13 februari 2009, 09:12

Ett nytt EU-direktiv kan leda till att tidningsutgivare förlorar rätten att neka någon annonsplats. Direktivet ska förhindra diskriminering när det gäller tillgången till varor och tjänster. Men svenska EU-parlamentariker menar att det kan äventyra utgivarnas rätt att säga nej till annonser.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaPer Hultengård

EU:s likabehandlingsdirektiv ska förhindra diskriminering på grund av religion, politisk åsikt, handikapp, sexuell läggning och ålder i tillgång till varor och tjänster. En sådan tjänst skulle då vara att erbjuda annons­utrymme.
Det skulle till exempel innebära att det blir omöjligt för en tidning att säga nej till annonser för främlingsfientliga grupper och partier.
– Som förslaget ser ut nu är det oklart om annonser omfattas, men vi har tolkat det så. Därför har vi lagt ett förslag som tydligt gör undantag för annonsering, för att ut­givare ska kunna säga nej, säger And­reas Sjölander, politisk sekreterare i Socialdemokraternas Europaparlamentsgrupp.
Enligt förslaget, som kommer från Europaparlamentarikern Inger Segelström, ska utgivarna kunna säga nej till annonser från personer eller grupper som inte delar de demokratiska värderingarna liksom de som inte delar den politiska inriktning som tidningen står för.
– Utskottet kommer att ta ställning till direktivet i början av mars. Därefter ska det behandlas av Europaparlamentet vilket förmodligen sker i slutet på april, säger Andreas Sjölander.

Kan öppna för SD

Inför riksdagsvalet 2002 beslutade bland annat Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Expressen att inte ta in annonser för Sverigedemokraterna. Inför valet fyra år senare hade DN och SvD ändrat sin inställning, medan Expressens ansvarige ut­givare Otto Sjöberg förklarade att Expressen fortsatt skulle säga nej till SD-annonser.
– Som det ser ut i dag skulle utgivarens vetorätt äventyras. Men EU-förslaget är långt ifrån färdigbehandlat. Jag utgår ifrån att man inser att det inte är någon bra idé, eller i andra hand att Sverige under processens gång begär ett undantag, säger Per Hultengård, mediejurist på Tidningsutgivarna, TU.
TU ihop med deras europeiska lobbyorganisation ENPA bevakar nu frågan.
– Det är inte första gången som man lägger förslag som går helt på tvärs med den svenska tryck- och yttrande­friheten. Det var likadant med insiderlagstiftningen, där journalister riskerade att bli betraktade som insiders. När Sverige implementerade den lagstiftningen fick vi en formulering om att yttrandefriheten har företräde, säger Per Hultengård.

truefalse

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.