Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tidningschefer attackerar reklamskatten

Publicerad: 13 Juni 2013, 07:52

Thomas Mattson, Lena K Samuelsson, Peter Wolodarski och Jan Helin är några av de som har undertecknat debattartikeln.

Foto: Resumé.

Elva tidningschefer går i dag till angrepp mot reklamskatten i en artikel på DN Debatt. De menar att den snedvrider konkurrensen på marknaden.


Ämnen i artikeln:

Peter WolodarskiLena K SamuelssonThomas MattssonJan Helin

Frågan om reklamskatten är inget nyhet. Den nuvarande regeringen, såväl som den förra, har sagt att de vill slopa skatten. Men inget har hänt. Därför skriver nu elva tidningschefer en gemensam debattartikel där de kräver att regeringen agerar.  

"Journalistiken befinner sig inte i kris, men den traditionella affärsmodellen är satt under tryck. Därför är det obegripligt att Sverige behåller den så kallade reklamskatten, som missgynnar svenska tidningar till förmån för Facebook och Google" skriver de.  

I dag anordnar KU en utfrågning om det ekonomiska läget för dagspressen eftersom de anser att tidningarna fyller en viktig samhällsfunktion. Mot den bakgrunden anser tidningscheferna att det är "helt obegripligt att Sverige fortfarande behåller den så kallade reklamskatten, som verkar i helt motsatt riktning och inte utgör någon generell skatt på reklam. I kampen om annonskronorna missgynnar den svenska tidningar till förmån för globala aktörer".

De hoppas nu på ett snart avskaffande.  

"Full politisk enighet råder – sedan elva år – om att skatten bör avskaffas. Låt 2013 bli det sista år som tidningsskatten hämmar svensk journalistik".  

Artikeln är undertecknad av:
Lars Dahmén, Sydsvenskan
Peter Fellman, DI
Charlotta Friborg, Östgöta Correspondenten
Jan Helin, Aftonbladet
Lars Johansson, HD
Cecilia Krönlein, GP
AnnaKarin Lith, Mittmedia
Thomas Mattsson, Expressen
Lena K Samuelsson, SvD
Katrin Säfström, NA
Peter Wolodarski, DN

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.