Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tidningsutgivarnas nya kampanj: Därför väljer vi att pixla

Publicerad: 23 Januari 2017, 08:53

Foto: Kampanjmaterial

Det senaste året har trovärdigheten för medierna runtom i världen debatterats flitigt. I dag inleder därför branschorganisationen TU en kampanj om trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterTidningsutgivarna

Debatten om mediernas trovärdighet är hetare än någonsin. Det tog endast en dag för den nytillträdde amerikanska presidenten Donald Trump att deklarera att journalister ”är några av de mest oärliga människorna i världen”. Debatten har pågått även i Sverige. Därför inleder nu mediehusens branschorganisation Tidningsutgivarna (TU), en kampanj för att informera om trovärdighet, pressetik och hur systemet med ansvarig utgivare fungerar.

– Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt, säger Jeanette Gustafsdotter, vd på TU.

Kampanjen är planerad att löpa över tre år. Det första steget tas idag med tre olika annonser med annonserna ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.

Målet är att informera om hur medier resonerar när man väljer att inte publicera namn, etnicitet eller religionstillhörighet i artiklar.

– Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen.

Nästa steg i kampanjen tas senare i vår. Med det är målet att informera om hur systemet med ansvarig utgivare fungerar. I samband med det kommer TU presentera en enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.

– En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar för och varför vi gör på vissa sätt. Vi vägrar kompromissa när det gäller journalistikens kärnuppdrag. Vi ska fortsätta att vara källkritiska, redovisa fakta, granska kritiskt och hålla hög relevans. Och vi dömer inte, vi pixlar hellre, avslutar Jeanette Gustafsdotter.

Kampanjen har tagits fram av TU i samarbete med designbyrån Jamendåså.

Publicistklubben håller även under måndagskvällen en debatt med temat "Misstron mot medierna – har vi oss själva att skylla?". Deltar i debatten gör Jan Helin programchef SVT, Karin Olsson kulturchef på Expressen, Andreas Ericsson Timbro Medieinstitut och internetexperten Joakim Jardenberg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.