Media
Tiktok bygger ut reklamkostymen –vill göra det enklare för annonsörer att rikta marknadsföringen
Publicerad: 9 februari 2023, 10:31
Plattformen gör flera uppdateringar av sitt annonsverktyg.
TikTok lägger till nya funktioner för riktade annonser i sitt marknadsföringsverktyg Promote. Verktyget lanserades först 2021 som ett sätt för kreatörer att omvandla vertikala videor till annonser. Företaget introducerar nu fler sätt att göra det enklare för kreatörer och småföretag att rikta in sig till önskade målgrupper och välja hur användarna kan interagera med sina annonser. Det rapporterar Techcrunch.
Företaget lägger också till en ny funktion som gör det möjligt för annonsörer att leda trafik tillbaka till sin Tiktok-sida för att visa upp en rad produkter eller tjänster. Med uppdateringen kommer tittarna att presenteras för en uppmaning som leder dem direkt till annonsörens TikTok-profil.
För småföretag som förlitar sig på interaktioner med kunder lanseras en ny funktion som leder försäljningen att leda trafik till sin Tiktok-inkorg. Dessutom ger Promote nu små företag som arbetar med kreatörer möjligheten att marknadsföra kreatörernas videor eller livevideor för att öka antalet visningar till just sin målgrupp. Tiktok har också utökat målgruppsinriktningen i verktyget till att inkludera plats såväl som kön, ålder och deras intressen, vilket gör att små företag med fysiska platser kan rikta sig direkt mot sitt lokala samhälle.
Uppdateringarna är de senaste i raden av Tiktok satsning på annonsaffären. I augusti förra året lanserade företaget ”shopping ads” för att göra det enklare för varumärken att annonsera på plattformen. I maj lanserade företaget en annonsprodukt som heter ”branded mission” som gör det möjligt för kreatörer att få kontakt med varumärken och eventuellt få belöningar för videor. I maj lanserade TikTok också en kontextuell annonslösning kallad Tiktok pulse för att locka annonsörer till plattformen genom att ge dem möjligheten att visa upp sina varumärkens innehåll bredvid de bästa videorna på TikTok.