Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tillgängligheten ökar men tittandet står still

Publicerad: 3 februari 2014, 10:05

Netflix fortsätter att öka antalet abbonenter och närmar sig miljonen. Men trots att video on demand växer krafitigt så ligger tittandet i det närmaste still.


Ämnen i artikeln:

MMSHBO NordicNetflixViaplay

Andelen personer med tillgång till Netflix i sina hem fortsätter att öka och närmar sig en miljon. Tillgången till Viaplay och TV4 Play Premium ökar också medan övriga tjänster ligger kvar på samma nivåer som vid mätningen under tredje kvartalet. Det visar den senaste MMS-mätningen.

Den dagliga räckvidden för tjänsterna har däremot bara förändrats marginellt jämfört med tredje kvartalet.

Tillgången till någon av de tolv abonnemangstjänsterna för streamad TV och film som ingår i MMS undersökning har ökat något jämfört med mätningen under tredje kvartalet.

Det innebär att knappt 1,6 miljoner eller 20 procent av svenskar i åldersspannet 9-99-år har tillgång till minst en av dessa tjänster i sina hem. Knappt en halv miljon i samma målgrupp använder någon av dessa tjänster under en genomsnittlig dag.

– Den ökning vi kan se sker främst i de yngre målgrupperna, medan tillgången i de äldre målgrupperna är relativt konstant, säger Martin Hehrne, chef Online på MMS.

Undersökningen genomfördes med telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Totalt genomfördes 3321 intervjuer under mätperioden 14 oktober - 8 december 2013.

Daglig räckvidd och tillgång, antal 9-99 år 14 oktober - 8 december 2013

Första siffran: daglig räckvidd  Andra siffran: tillgång till tjänsten i hemmet

Netflix: 316 000, 958 000

Viaplay: 137 000, 659 000

TV4 Play
Premium: 17 000, 103 000

C More
Play: 9 000, 86 000

Telia
Play+: 9 000, 60 000

HBO
Nordic: 9 000, 51 000

Källa MMS Trend & Tema 2013:4

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

MMSHBO NordicNetflixViaplay

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.