Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tillväxtmarknaderna räddar reklammarknaden

Publicerad: 30 juni 2008, 09:46

Det ser allt mörkare ut för annonsmarknaderna i USA och Västeuropa.
Men tack vare en starkt tillväxt i Afrika och Östeuropa kommer den globala annonsmarknaden att fortsätta växa.


Det är mediebyrån Zenith Optimedia som idag presenterar en ny prognos för reklaminvesteringarna i världen. Den visar på en positiv bild där investeringarna i år kommer att öka med 6,6 procent vilket är en liten justering upp jämfört med prognosen för tre månader sedan.

Men de största marknaderna USA och Västeuropa kommer båda att tappa mark. Här skruvas förväntningarna ner till 3,5 procent i Nordamerika och 3,7 procent i Västeuropa.

Men för världen som helhet kommer reklaminvesteringarna öka med 11,8 procent. Asien, Öst- och Centraleuropa, Sydamerika och Afrika växer nämligen snabbt. Mediebyrån räknar med att de regionerna kommer att stå för 62 procent av all tillväxt mellan 2007 och 2010. Under samma period ökar deras andel av marknaden från 27 till 33 procent.

USA är fortfarande det landet som kommer att bidra med den största ökningen i absoluta tal. Men när det gäller tillväxten under de fyra åren, så växer USA bara med knappt 10 procent. Under samma tid kommer Rysslands reklammarknad nästan att dubbleras och Kina kommer att växa med 63,5 procent.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.