Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Time bryter annonstabu

Publicerad: 26 maj 2014, 10:30

Den världsberömda tidningen Time har haft som tradition att aldrig ha annonser på förstasidan. Men nu bryter man mot detta.


Verizon-annonser körs denna vecka och nästa vecka på förstasidorna på Time och Sports Illustrated, enligt Adage.

Annonserna är än så länge små och ligger längst ned, men Adage räknar med att detta bara kan vara början.

Adage  uppger att de stora magasinsbolagen av tradition har stått emot trycket  att sälja annonser på förstasidan trots att de under den senaste tiden har får  ett allt större behov av mer intäkter.

Adage menar att det beror p åatt American Society of Magazine Editors har riktlinjer där man  rekommenderar att inte lägga annonserna på förstasidan eftersom den kan påverka den journalistiska integriteten.

Adage uppger också att Time och SI-annonserna kan uppmuntra andra magasinsbolag att följa Times exempel.

Annonserna  publiceras också två veckor före att Time börjar handlas på New  York-börsen, enligt Adage.

Tanken var egentligen att Verizon-annonserna  skulle gå tidigare denna månad i samband med ”Time 100 double issue” med  Beyonce på förstasidan.

Adage uppger också att Time ska ha försökt  att pitcha annonsutrymme på förstasidan till olika medieköpare under sista tiden, men  Time har inte velat kommentera dessa uppgifter.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.