Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Time satsar på direktsända proffsmatcher

Publicerad: 21 Februari 2014, 14:11

Sports Illustrated, SI, och dess ägare Time Inc- storsatsar på ett nätverk med sport som ska streamas – 120 Sports. Nätverket ska bland annat omfatta den amerikanska proffsligan i hockey – NHL, baseboll – MLB och basket – NBA.


Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime

Satsningen kommer samtidigt som Sport Illustrateds moderbolag, Time Inc,  förbereder sig på att bryta sig loss från Time Warner senare under  året, enligt Adweek.

Tidningen menar att vd:n Joe Ripp befinner sig  under hård press att bevisa att publicistjätten kan åstadkomma tillväxt  bortom sin huvudsakliga annonsaffär och dra nytta den snabbt växande  efterfrågan på video- och mobilinnehåll.

Adweek uppger att det inte  har blivit offentligt hur mycket som egentligen satsas, men klart är i  alla fall att det nya sportnätverket motsvarar en betydande investering  för Time Inc.

Chicago-bolaget Silver Chalice ska sköta själva  produktionen och är också en av investerarna i sportnätverket, vilket  har plockat in runt 100 människor för att sköta själva programmeringen  av innehållet, enligt Adweek.

Namnet 120 Sports syftar på att hur lång tid det tar anpassa innehållet för en digital publik.

120 Sports ska inte bara direktsända NHL-, MLB- och NBA-matcher, utan även Nascar och Collegeligorna.

Adweek uppger att det inte verkar som att den amerikanska fotbollsligan, NFL, ska ingå i 120 Sports.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Sports IllustratedTime

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.