Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tio år av mediegranskning

Publicerad: 20 januari 2017, 12:55

Foto: Thomas Nilsson

I tio år har P1-programmet Medierna gjort mediechefer och journalister runtom i Sverige nervösa. Lars Truedsson, tidigare producent och nuvarande projektledare för programmet, har varit med sedan början.


Ämnen i artikeln:

Medierna

Med en målsättning om att göra ”riktig journalistik” om journalistik ville man vid starten ta ned den mediekritiska debatten från vad de ansåg vara ett metaplan. Resumé träffar Lars Truedsson i Tredje Statsmaktens lokaler på Hornsgatan i centrala Stockholm.

– Vi försökte redan från början ta oss an mediekritiken som vanliga lokalreportrar med skillnaden att vi inte bevakade Hofors utan mediebranschen. Vi ville gärna säga att något var fel och oetiskt och verkligen komma till botten med det. Den approachen på mediegranskning tycker jag fortfarande att vi är ganska ensamma om.

Sedan starten har produktionsbolaget Tredje statsmakten stått bakom programmet, som sänds i P1 varje lördag, och alla grundarna, vid sidan av Lars Truedsson även Martin Wicklin och Petter Ljunggren, finns fortfarande kvar inom bolaget.

Det är ju en annan mediebransch idag än när ni började för tio år sedan. Hur skulle du säga att innehållet i programmet har förändrats genom åren?

– I början hade vi inte alls det nätverk vi har idag vilket gjorde det svårare att göra grejer på exempelvis veckans sämsta publiceringar. Tipsarna ringde Honken (Leif Holmkvist, krönikör och medieanalytiker på Resumé, reds. anmn) istället för oss och gav tips. Efter tre år hade vi lyckats etablera oss och fick in egna tips vilket gjorde att vi kunde vara mer aktuella och göra inslag om händelser som skett i veckan. Ett ämne vi inte behöver göra lika mycket om är sånt som bygger på slaskig statistik. Jag minns att SVT drog stort på en undersökning som gjorts på familjeliv.se där medlemmarna hade frågats hur de tyckte att hemmafruars liv skulle vara. Där tror jag att våra reportage har gjort någon form av skillnad, Martin fick till och med pris som årets statistikfrämjare. Istället har ju frågan om mediers ekonomiska förutsättningar aktualiserats på ett annat sätt vilket gör att vi gör mer kring dom frågorna.

Sedan starten har fokus legat på att granska etablerade medieaktörer snarare än hur internettroll och invandringskritiska alternativmedier påverkat mediedebatten. Vanliga samhällsintresserade människor, snarare än branschfolk och särskilt intresserade har varit målgruppen.

Till en början fanns kritik om hur programmet skulle klara av att granska den hand som föder den, nämligen Sveriges Radio.

– Jag är övertygad om att det geografiska avståndet till Radiohuset har betytt en del. Självcensuren är alltid det värsta när man ska producera den här typen av program. Det ingår i vårt uppdrag att granska även Sveriges Radio och de chefer som beställer av oss har visat att de förstår vad det innebär. Vi har aldrig fått något samtal om att vi ska sluta vara dumma mot deras medarbetare.

Redaktionen gjorde även tydligt redan i sitt första program att man inte skulle vara rädd för att rikta blickarna mot Gärdet och Radiohuset. Cecilia Bodström, tidigare chef för Sveriges Radio, minns det som att programmet innehöll uteslutande inslag om Sveriges Radio.

– Det tror jag var väldigt viktigt. Det var nästan på gränsen för att vara för internt för att platsa i Medierna. Samtidigt kändes det viktigt att berätta historien om hur svårt de anställda på Sveriges Radio hade för att vissa program skulle läggas ut på externa bolag.

Har förståelsen för er och vad ni vill göra ökat bland de granskade journalisterna och mediemänniskorna?

– Ja, det skulle jag säga. Det var mer tjafsigt pålagda lurar och mindre beredskap i början. Jag minns bland annat att Kjell Albin Abrahamson (SR:s mångårige östeuropakorrespondent, reds. Anmn) blev väldigt upprörd när vi avslöjade att de intervjuer han påståtts spelat in runtom i Europa egentligen hade ägt rum i en studio i Stockholm. Man hade till och med lagt på ljud för att få det att kännas som man var i till exempel Sarajevo. Det är också den enda gången vi haft en ansvarsintervju med vår egen ansvarige utgivare, Cecilia Bodström. I allmänhet tror jag att reportrar förstår att medier är i lika stort behov att granskas som makthavare.

Vilket är det jobb som ni gjort under åren som du varit mest stolt över?

– Vi var väldigt tidiga med att förklara vad WikiLeaks vad för något och hur de fungerade, de för och nackdelar som finns med hur de arbetar. Vi avslöjade även att SVT hade ett samarbete med dem.  Då intervjuade jag Julian Assange hemma hos en av de två kvinnorna som senare polisanmälde honom för våldtäkt. Sen är jag väldigt nöjd hur vi berättade om att Liza Marklunds bok ”Gömda”, som marknadsfördes som en sann historia, var påhittad. Då blev hon inte speciellt glad. Mest av allt är jag ändå stolt över att vi vecka efter vecka har lyckats hitta medienyheter som kan vara intressanta för folk utanför branschen.

Finns det något du varit mindre stolt över?

– I somras när vi gjorde det första jobbet om Mittmedias utveckling under den nya VD:n blev det väldigt luddigt, vi nådde aldrig botten i den storyn. Samtidigt tycker jag att vi revanscherade oss några veckor senare när vi förklarade att Dagens Nyheter var helt fel ute med sina uppgifter om att det skulle bli gratistidningar av hela Mittmedia.

Hur ser framtiden för Tredje statsmakten ut?

– Vi kommer fortsätta att producera Medierna och Söndagsintervjun samt sommarprogrammet I lagens namn. Förhoppningsvis ska vi också jobba lite för andra kanaler, vi har varit väldigt P1-tunga genom åren. Personligen ska jag försöka ta ett kliv tillbaka och försöka vara mer vd för Tredje statsmakten, sen årsskiftet har jag lämnat över producentrollen för Medierna till Therese Rosenvinge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Medierna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.