Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tio tips till journalister inför det nya året

Publicerad: 4 januari 2013, 13:07

NM Bruger

Till sajten journalism.co.uk listar branschtoppar tio saker som journalister måste tänka på inför 2013. Aron Pilhofer, interaktiv redaktör på New York Times håller fast vid ett beprövat recept för att lyckas. – Kompetens, kompetens, kompetens, säger han till journalism.co.uk.


Ämnen i artikeln:

Twitter

Det är sajten journalism.co.uk som samlat ihop ett gäng internationella branschhöjdare för att sätta fingret på tio saker som journalister bör ta fasta på inför 2013.

1. Allt handlar om kompetens

Aron Pilhofer, redaktör för sociala medier vid New York Times, ger ett beprövat råd till journalister som vill lyckas slå igenom – kompetens, kompetens och kompetens.

– Tyvärr, eller lyckligtvis, beroende på hur man ser på det, så är räcker det inte längre att omformulera en mening eller göra traditionellt rapporterande. Du behöver lite av allting, filma och redigera videomaterial och analysera data, säger Aron Pilhofer till journalism.co.uk.

Han får medhåll av Steve Herrmann, redaktör på BBC News online. Han tittar efter kompetens inom, social media, data journalistik som har: "förmågan att genom stillbild, video, grafik och ljudmaterial berätta en historia."

2. Redaktörer behöver datajournalister

I maj sade Neil McIntosh, redaktör vid Wall Street Journal Europe:
– Data journalistik  är som sex på universitetet – alla pratar om det, få gör det och ännu färre gör det bra.

Alison Gow,  redaktör för Daily Post and DailyPost.co.uk i North Wales, anser ser också ett stigande behov av datajournalister:

– Många personer i medieindustrin tror att datajournalistik bara handlar om siffror, men det är snarare det bästa sättet att ta reda på vad storyn handlar om. Det är inte själva siffrorna, utan informationen som siffrorna förklarar. Det är det vi måste koncentrera hos på under 2013, säger Alison Gow till journalism.co.uk.

3. Tonlägets betydelse

Flera av branschprofilerna framhåller vikten av att använda rätt ton på rätt plattform gentemot källor.

– Det finns inget pinsammare än när personer börja kräva: "Skicka bilder om du är vid X", snarare än att ha en dialog med källan, säger Alison Gow.

Mark Little, grundare och chef för den sociala medieinriktade nyhetsbyrån Storyful anser att journalister måste vänja sig att ta samtalet och prata med en ton som varken är försvarande eller självgod.

4. Nyhetssajters livebevakning

– Det är väldigt viktigt att reportrar berättar händelsen live, när det sker, säger Alison Gow.

5. Journalister styr informationsflödet

– Journalister är inte längre människor som håller på sällsynt information och ger ut den för en passiv publik. De är de centrala ledarna som sollar i ett överflöd av information, säger Mark Little till Journalism.co.uk.

6. Ett större djup

På frågan om vad som väntar New York Times läsare under 2013 svarade Aron Pilhofer att de kommer att satsa på ett djupare samhällsengagemang.

7. Felaktigheter kommer exponeras

Sociala medier kryllar av "experter". Mark Little tror att så kallade "bullshit detectors" kommer att fortsätta att flagga för manipulerade bilder och videor när de delas på sociala medier.

8. Mediehus måste anpassa innehållet efter plattformen

– Min övertygelse är att de mediehus som också fokuserar på att skapa en upplevelse med sitt innehåll kommer att bli vinnare. De som bara fokuserar på innehåll kommer att halka efter, säger Raju Narisetti på WSJ Digital Network.

9. Nyheter online ska gå först i mobilen

Trafiken i mobilen ökar ständigt. Journalism.co.uk tar upp ett färskt exempel där tidningen Guardians trafik i mobilen hade överstigit den egna sajten.

10. Journalister måste vara villiga att förändra sina arbetsmetoder


– Om du inte älskar förändring kommer du att bli väldigt stressad på ett personligt plan eftersom saker förändras så fort, säger Steve Herrmann på BBC News online.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.