Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tjänsteman intervjuas i Preems native – myndigheten JO-anmäls

Publicerad: 6 Februari 2020, 10:46

Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson avser att JO-anmäla Energimyndigheten sedan en person därifrån låtit sig intervjuas i Preems nativekampanj. Myndigheten ser inga problem med tjänstemannens medverkan, men presschefen hade gärna vetat mer om den redaktionella inramningen.


Ämnen i artikeln:

PreemNative

Medierapporteringen kring oljebolaget Preem präglas i hög utsträckning av den omtalade utbyggnaden av oljeraffinaderiet i Lysekil. För att möta kritiken lanserade varumärket en omfattande satsning på nativeartiklar i Bonnier News nätverk. I den aktuella annonsen – artikelserien ”När krisen kommer till Sverige” belyser företaget hur vårt samhälle är beroende av elektricitet och drivmedel och vilka risker det innebär i kristider.

I en av artiklarna intervjuas en chef vid myndigheten och svarar på frågor om drivmedelsberedskap, vilket har fått den vänsterorienterade dagstidningen Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson att reagera. I en krönika skriver redaktören att han avser att anmäla Energimyndigheten till JO. Han anser att agerandet från myndigheten är omdömeslöst.

Han anser att artikeln med sin dystopiska ton tydligt försöker påverka mottagaren i Lysekilfråga. Budskapet i Preems nativeannons  är enligt Dagens ETC-redaktören att Sverige riskerar att stå inför en drivmedelskris om företaget nekas tillstånd att bygga ut sitt raffinaderi samt att myndigheten används för att ge argumentet legitimitet.

”Det här handlar inte om den enskilde tjänstemannen. Det handlar om att myndigheten verkar oförmögen att kunna skilja mellan att sakligt informera allmänheten och att legitimera ett fossilbolag som vill tvinga igenom en investering som står i direkt konflikt med politiskt satta klimatmål. Kort sagt, Energimyndigheten gör reklam för Preem. Det är därmed mina och dina skattepengar som gör reklam för Preem.”, skriver Andreas Gustavsson i krönikan.  

Tjänstemannen och Energimyndigheten var fullt medvetna om att skribenten tog kontakt med dem på uppdrag av Preem och att artikeln skulle publiceras i bolagets egna kanaler och på Expressen.se, säger myndighetens presschef Ola Westberg till Resumé. Intervjun gjordes via mejl. 

– Att informera om drivmedelsberedskap ingår i vårt uppdrag som myndighet och såg inget konstigt med att ställa upp på intervjun. 

Hur ser ni på att bidra med informationen i Preems marknadsföring?
– För oss är det ingen skillnad om vår information ses i kundtidningar eller  iannan redaktionell form. Men vi hade önskat att vi hade fått lite fylligare information om kontexten. Det är inget problem i sig att det är kommersiellt innehåll. Men det är inramningen som gör att vi kanske hade gjort en annan bedömning om vi hade vetat hur det skulle se ut.
Vad är det som är problematiskt med framställningen?
– Det avböjer jag att kommentera.

Hur ser ni på en eventuell JO-anmälan?
– Vi konstaterar att Andreas Gustavsson säger att han avser göra en anmälan. Det återstår att se, i så fall får se se i fall JO kommer att ta upp ärendet. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PreemNative

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.