Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tjugo gånger större räckvidd för Nobel Media på kvinnodagen

Publicerad: 9 mars 2018, 12:22

Mattias Fyrenius på Nobel Media

Den internationella kvinnodagen har blivit en av de starkaste trafikdagarna för Nobel Media. – Räckvidden i våra sociala kanaler kommer att landa på mellan 15 och 20 miljoner, säger Mattias Fyrenius, vd på Nobel Media.


För tre år sedan hade Nobelprisets Facebook-sida en kvarts miljon följare. Den 8 mars passerade man 4 miljoner

– Det var ingen slump. Internationella kvinnodagen har kommit att bli en av de dagar då vi har högst trafik. Räckvidden i våra sociala kanaler kommer att landa på mellan 15 och 20 miljoner. Det är säkert tjugo gånger fler än en vanlig dag, säger Mattias Fyrenius, vd på Nobel Media, som ansvarar för Nobelpriset i sociala kanaler.

På Facebook, Twitter, Instagram och den egna sajten lägger Nobel Media upp egenproducerade stillbilder, video och grafik samt lägger upp aggregerat material från andra. Ett tiotal personer i Stockholm och London jobbar med att producera materialet, som är engelskspråkigt.

– Den gemensamma nämnaren för innehållet den 8 mars var kvinnor som fått Nobelpriset genom åren. Det är tyvärr bara hittills 49 stycken genom åren, men de och deras insatser är förstås väl värda och viktiga att lyfta fram, säger Mattias Fyrenius.

I början av året förändrade Facebook sin algoritm för att premiera vänners innehåll framför publicisters. Efter det har Nobel Media sett en liten minskning i räckvidden, men inte engagemanget. Det tror Mattias Fyrenius beror på att följarna har ett genuint intresse för sidans frågeställningar.

En promille av Facebook-följarna kommer från Sverige, medan Indien är det största landet.

Vad får ni ut av räckvidden?
– Den gör att vi blir en mediekanal och kan nå ut på ett sätt vi inte gjort tidigare. Nobelpriset är världens kanske mest välrenommerade pris och så vill vi att det ska fortsätta vara. Där tror vi att sociala kanaler i synnerhet är ett sätt att fortsätta engagera.

Mer långsiktigt gör genomslaget att Nobel Media kan driva frågor kring utbildning, forskning, och fred, menar Mattias Fyrenius.

Som han ser det är tillväxten ett resultat av en tredelad strategi.

2015 bestämde sig Nobel Media för att ta de sociala kanalerna på allvar och ha samma kvalitetskrav där som på alla andra ställen. I det syftet rekryterades också ett antal personer.

– Vi har också lagt mycket tid på att bli en del av ett globalt nätverk. Vi har kopplingar till universitet, intresseorganisationer och institutioner runtom i världen. Det har hjälpt oss mycket att nå ut.

Dessutom har Nobel Media satsat på att växa i trappsteg. Det finns ett antal tydliga händelser varje år då intresset för Nobel Medias innehåll stiger varpå man ökar sina insatser.

– Veckan i oktober då pristagarna offentliggörs så vet vi att vi har världens ögon på oss. Där lägger vi resurser på att bli källan som andra medier ska förhålla sig till. Förra året snittade vi 11 miljoner i räckvidd per dag under oktoberveckan. Gillar publiken vad de ser så stannar de kvar.

Nobel är redan ett känt varumärke. Hur mycket spelar det in?
– Det är inget självspelande piano men självklart skulle vi aldrig ha uppnått den här positionen utan att vara en del av Nobelpriset. I de sociala kanalerna så är vi Nobelprisets officiella kanal och det är klart att gör att det finns ett grundläggande intresse för oss. Det blir lätt att skapa ett intresse från allmänheten och samarbetspartners. Samtidigt gäller att leva upp till förväntningarna.

Köper ni trafik?
– Nästan 99 procent är organisk trafik. Vi har köpt trafik vid några tillfällen. Det är en del i receptet. Men det funkar inte att marknadsföra något på Facebook som det inte finns ett intresse för, säger Mattias Fyrenius.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.