Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 20 september 2016, 09:22
Foto: Mode Media
Mode Media från Silicon Valley fortsatte att ta in nya pengar trots att det gick skakigt.
Förra året tog media- och annonsbolaget Mode Media (ej att förväxla med svenska Modemedia) från Silicon Valley in 30 miljoner dollar för att bygga ett videobaserat nätverk. Totalt hade de då samlat in 186 miljoner dollar från investerare, eller motsvarande drygt 1,5 miljard kronor.
Men i fredags stängde bolaget tvärt ned verksamheten, rapporterar VentureBeat. Kontoren i USA stängdes ned redan på fredagen och de internationella kontoren väntas också stängas eftersom verksamheten drivs från USA.
Under 2015 hade bolaget en omsättning på omkring 100 miljoner dollar och gjorde en förlust på 5-7 miljoner dollar.
Bolaget grundades 2003, under namnet Glam Media. Företaget samlade ett antal sajter inom mode och byggde en annonsaffär runt det.
Trots att bolagets affärsmodell ifrågasattes fortsatte nya investeringar att komma. För två år sedan ställde Mode Media om till video och försökte locka över annonsörer genom att vara ett alternativ till Facebook och Youtube, skriver VentureBeat.
Från och med i år verkar problemen i företaget ha förvärrats. I april hoppade medgrundaren av som vd. Enligt Wall Street Journal hade Mode Media i flera månader försökt köpas upp, utan framgång.
Björn Wallenberg