Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tomas Franzén lämnar vd-rollen på Bonnier

Publicerad: 3 September 2018, 13:46

Foto: Andreas Elgstrand

Tomas Franzén lämnar vid årsskiftet Bonnier AB när rollen som koncernchef försvinner. Beslutet kommer efter att styrelsen vill stycka upp bolaget. Han kommer dock sitta kvar som ordförande i flera tunga Bonnier-verksamheter.


Ämnen i artikeln:

Tomas FranzénBonnier AB

Tomas Franzén tillträdde som koncernchef för Bonnier 2013 då han tog över efter Jonas Bonnier. Under hans ledning har Bonnier satsat kraftigt på att digitalisera de olika delarna av bolaget, med varierande grad av framgång.

Nu kommer dock hans roll som koncernchef att försvinna, det berättar han i ett internmejl till Bonniers anställda.

Förändringen kommer efter Bonniers beslut att sälja tv-verksamheten Bonnier Broadcasting till Telia, en affär som enligt uppgift är värd drygt 10 miljarder kronor. När Bonnier Broadcasting säljs vill styrelsen enligt mejlet driva de olika affärsområdena som självständiga bolag med egna styrelser istället för inom Bonnierkoncernen. Målet är att förändringen ska vara på plats vid årsskiftet.

LÄS MER: Jan Scherman: Bonnier-vd:n Tomas Franzén hänger löst

När "koncernen" försvinner kommer även 65 tjänster på Bonnier AB att påverkas. Exakt hur många som kommer bli kvar inom Bonnier är i nuläget oklart.

"Jag kommer dock att behålla ett betydande Bonnier-engagemang även efter att ha avslutat koncernchefsuppdraget, genom rollen som styrelseordförande i News, Adlibrisgruppen och Broadcasting" skriver Franzén i mejlet.

– I juli undertecknade vi avtalet om försäljning av Bonnier Broadcasting till Telia. Affären stärker såväl Broadcasting som våra övriga bolag, och ger Bonnier finansiell styrka och handlingsfrihet framåt. Samtidigt som vi blir en mindre koncern, får vi utrymme att bli offensivare avseende både investeringar och förvärv, skriver Bonniers styrelseordförande Carl-Johan Bonnier i ett pressmeddelande.

Ska detta tolkas som att Tomas Franzén får sparken?

Absolut inte. I och med försäljningen av Bonnier Broadcasting blir vi ett 30 procent mindre bolag där vi vill gå på offensiven i verksamheter som finns kvar. Kan vi delegera ansvar och befogenheter till respektive bolag får vi en långt mycket starkare handlingskraft, säger Carl-Johan Bonnier till Resumé.

Carl-Johan Bonnier berättar vidare att han vill se en ökad tillväxt inom Bonniersfären, en tillväxt som kommer ske både genom förvärv och en utveckling av de befintliga bolagen.

– Vi ser goda möjligheter att växa inom e-commerce, genom utvecklingen av vertikala tjänster inom vårt B2B-område och Bonnier Books där Bookbeat haft stora framgångar, säger Tomas Franzén.

Tomas Franzén betonar även han att en styrelse för varje bolag kommer ha bättre förutsättningar att göra ett bra jobb än en mer heltäckande styrelse.

– Ibland har det varit en utmaning för styrelsen på koncernnivå (Bonnier AB-nivå reds. anm) med den extrema bredden av frågor. När vi har styrelser och aktiva ordföranden på bolagsnivå så kommer de ha en helt annan möjlighet att komma närmare verksamheterna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tomas FranzénBonnier AB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.