Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 16 Oktober 2015, 12:29
Universum har undersökt attityderna hos 50 000 tonåringar, födda mellan 1996 och 2000. Studien visar en generation som kommer att göra att arbetsmarknaden aldrig kommer att bli sig lik.
Den omfattande undersökningen har hämtat svar från tonåringar i 46 länder. En generation präglad av obegränsad tillgång till information som utan ansträngning har haft möjligheten att interagera online. Generation Z:s bekvämlighet och enkelhet ger dem makten och känslan att allt är möjligt.
För arbetsgivarna som ska rekrytera och behålla talangerna i denna massa behövs insikt om hur de fungerar. Generation Z är, i högre utsträckning än tidigare årskullar, intresserade av entreprenörskap. De har växt upp med crowdfunding-sajter som Kickstarter och sett vardagliga människor bli Youtube-stjärnor över en natt.
Universums studie visar:
•Att 60 procent känner sig hoppfulla inför framtiden.
• Fyra av tio är oroliga över att de inte kommer att hitta ett jobb som matchar deras personlighet.
• Endast 15 procent tror att de kommer att påbörja en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet, men 47 procent uppger att de "kanske" skulle överväga att börja jobba i stället för att fortsätta sina studier.
• Hela 55 procent säger sig vara intresserade av att starta sitt eget företag. Siffran är högre bland tonåringar på tillväxtmarknader.
• 58 procent uppger att de ogillar reklam.