Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tonåringar – så funkar de

Publicerad: 16 Oktober 2015, 12:29

Universum har undersökt attityderna hos 50 000 tonåringar, födda mellan 1996 och 2000. Studien visar en generation som kommer att göra att arbetsmarknaden aldrig kommer att bli sig lik.


Ämnen i artikeln:

UniversumUndersökningUniversum Group

Den omfattande undersökningen har hämtat svar från tonåringar i 46 länder. En generation präglad av obegränsad tillgång till information som utan ansträngning har haft möjligheten att interagera online. Generation Z:s bekvämlighet och enkelhet ger dem makten och känslan att allt är möjligt.

För arbetsgivarna som ska rekrytera och behålla talangerna i denna massa behövs insikt om hur de fungerar. Generation Z är, i högre utsträckning än tidigare årskullar, intresserade av entreprenörskap. De har växt upp med crowdfunding-sajter som Kickstarter och sett vardagliga människor bli Youtube-stjärnor över en natt.

Universums studie visar:

•Att  60 procent känner sig hoppfulla inför framtiden.

• Fyra av tio är oroliga över att de inte kommer att hitta ett jobb som matchar deras personlighet.

• Endast 15 procent tror att de kommer att påbörja en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet, men 47 procent uppger att de "kanske" skulle överväga att börja jobba i stället för att fortsätta sina studier.

• Hela 55 procent säger sig vara intresserade av att starta sitt eget företag. Siffran är högre bland tonåringar på tillväxtmarknader.

• 58 procent uppger att de ogillar reklam.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.