Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TopGear väcker tidningen till liv

Publicerad: 11 januari 2012, 12:34

Top Gear satsar på augmented reality.

Bilmagasinet TopGear blir först i Sverige att använda augmented reality i printmedia. Läsarna kan i magasinet höra motorljudet och se bilarna i rörelse. – Det bästa av två världar, säger chefredaktören Joakim Dyredand.


Med hjälp av en app och tekniken augmented reality kommer tidningen ”väckas till liv”. Läsaren laddar ner gratis-appen Aurasma Lite och riktar telefonen mot omslaget eller valda sidor i tidningen, vilket aktiverar materialet.

– Det här är det bästa av två världar. De får dels den sköna känslan av att bläddra i ett magasin, och du får dels ta del av digitalteknik via läsplatta och telefon, säger Joakim Dyredand.

Han säger att TopGear blir det första magasinet i Sverige som anammar augmented reality. Till skillnad från QR-koder läser augmented reality in en hel sida.

– I första numret är det bara redaktionella sidor som kommer till liv och visar bonusmaterial i form av videoinslag, men vi ser ett stort intresse från annonsörer också.

Funktionen kan även erbjuda ett tredje steg, där läsaren mot slutet av filmen kan klicka på en länk och komma vidare till en sida med mer information eller ett erbjudande.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.