Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Total omgörning av Metro

Publicerad: 6 augusti 2009, 13:40

17 augusti får Metro-läsaren en helt ny tidning i händerna. Den kände spanska tidningsdesignern Al Trivino har gjort en total omgörning av svenska editionen. – Det är en ny Metro, från första till sista sidan, säger chefredaktör Per Gunne till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

MetroPer Gunne

Per Gunne vill modernisera Metro. Foto: Erik Esbjörnsson.

Al Trivino har tidigare arbetat för Metro, men tillhör numera Ruperts Murdochs stall på News Corp.
– Men han har fått fria händer att jobba med oss, säger Per Gunne.

Varför gör ni en så omfattande omgörning?
– Det har gått ett långt tag sedan den förra. Dessutom har tidningens innehåll ändrats kraftigt de senaste åren. Vi vill lyfta fram Metros bredd och djup på ett tydligare sätt. Samtidigt har vi valt en layout som ska kretsa kring vår gröna kärnfärg. Vi har städat upp i tidningen för att lätta upp det redaktionella materialet och låta annonserna stå ut tydligare. Svensk dagstidningspress har generellt blivit allt gyttrigare i sitt utseende, och då vill vi skapa en både modernare och mer elegant layout, inspirerad av brittiska och spanska morgontidningar.

Vad gör ni utöver det rent formmässiga, redaktionellt alltså?
– Vi är ganska nöjda med vårt nuvarande innehåll, anpassat efter en ung målgrupp i storstaden. Vi kommer att lägga till fler moment, men ändrar inte grundkonceptet. Ratten sitter fortfarande på vänster sida. Men Metro har gått från att vara en tidning som är mindre beroende av byråmaterial till att bli mer kommenterande och fördjupande, men fortfarande i den kortare formen.

Ni har även varit innovativa i era annonslösningar?
– Ja, och vi presenterar ett antal nya format i samband med omgörningen, särskilt på förstasidan.

Har omgörningen något att göra med pågående turbulensen på Metro International, med strukturförändringar och utförsäljningar?
– Nej, det här är planerat sedan en längre tid för att ge tidningen en modernare profil.

Några nya medarbetare?
– Det kommer, Johan Norberg är en redan klar ny medarbetare som ska fungera som en blå röst i tidningen.

Vad tror du om satsningen från konkurrenten Stockholm City och Daniel Frodins så kallade ”dreamteam”?
– Jag bedömer att beslutet att anställa tre nya journalister inte påverkar oss på något sätt. Men jag önskar dem lycka till.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

MetroPer Gunne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.