Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 22 april 2009, 13:01
TV4 och Expressen snabbutreder samarbete inom alla områden: – Inget område utesluts, inget är heligt, säger TV4:s vd Jan Scherman.
Jan Scherman på TV4 och Bengt Ottosson på Expressen.
Efter att ha presenterat hur Canal Plus ska integreras i TV4 går Jan Scherman vidare i samarbetet med Expressen:
– Vi ska inom en månad brett inventera alla tänkbara samarbeten mellan Expressen och TV4, säger han.
Det gäller marknadsföring, försäljning, event, nya medier, mobila tjänster, tryckta produkter och nyhetsverksamheten. Vi utesluter inget område, men varumärkena ska vara kvar.
Expressen och TV4 ha redan samarbeten inom kanalen TV4 Sport, en gång startad som Sport-Expressen, Otto Sjöbergs nya mobilbolag och inom event, bland annat vid fotbolls-EM.
– Ett annat bra exempel är Canal Plus-tidningen distribuerad med Expressen, säger Jan Scherman.
Förr var den adresserad och kostade tiotals miljoner om året, Expressen gör den för en bråkdel samtidigt som kännedomen om kanalen ökat.
Jan Scherman har länge efterlyst mer samarbete mellan Bonniers företag:
– Det största hotet mot kvaliteten i innehållet är inte lågkonjunkturen, utan bristen på samordning mellan plattformar som sysslar med samma saker.
Den risken tänker inte Expressens vd Bengt Ottosson utsätta sig för:
– Vi har hittat ett antal bra samarbetsformer med TV4 som vi nu ska bygga vidare på, inte minst på det digitala området. Vår kombination av tillgångar kan bli mycket stark på marknaden. Det är viktigt eftersom våra konkurrenter samarbetar allt mer.
– Vårt fokus ligger på utveckling och nya affärer. Men vi kan också göra inköp och investeringar tillsammans. En ytterligare effekt kan bli att vi kan göra saker med mindre resurser, men det är inte det primära. Vi gör detta för att stärka våra varumärken och tänker inte ge oss in på något som försvagar dem.
Personalen på TV4 och Expressen informeras om förändringarna på parallella stormöten under eftermiddagen.