Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

TR Media gör rekordresultat – och lanserar fotbollstips

Publicerad: 24 Maj 2018, 07:11

Daniel Livensjö, vd TR Media.

TR Media, som äger Travronden, redovisar en vinst för femte året i rad. Samtidigt expanderar de till fotboll och lanserar Överodds.se.


Ämnen i artikeln:

Bokslut

Svensk Travsports bolag TR Media har de senaste åren växt med flera affärsben och äger nu 11 olika varumärken, som travronden, Spelvärde.se och Travfakta.se.

När bolaget redovisar bokslutet för 2017 står det klart att omsättning och vinst ökar. TR Medias totala omsättning ländande på 112 miljoner kronor, vilket är en ökning med sju miljoner kronor. Detta trots att intäkterna från print minskade. Resultat efter finansnetto blev 5,4 (3,0) miljoner. Majoriteten av resultatet kommer från spelprodukter och hela resultatet går tillbaka till ägarna Svensk Travsport.

Nu breddar man sin bevakning till andra sporter, i ett första skede fotboll. Förra veckan lanserades tipstjänsten Överodds.se som fokuserar på initierade speltips för Stryktipset och Europatipset. Överodds.se är baserat på affiliate och lanserat i samarbete med Svenska Spel.

– Det här är första renodlade affiliateaffären för oss. Vi har 15 professionella ”tipsters” som arbetar med tips för våra varumärken, säger TR Medias vd Daniel Livensjö.

Den kommande spelregleringen blir ett viktigt mål för TR Media. Från och med januari 2019 kan TR Media ta in annonser, leverera innehåll och inleda samarbeten med utländska spelbolag, och inte längre vara låsta i Svensk Travsport.

Företaget håller just nu på att bygga om sin backend för att kunna leverera sitt content kring trav och nu sportspel till spelbolag som får licens i Sverige.

– Spelbolagen är duktiga på tekniken, men de letar partners på innehållssidan.

TR Media har redan träffat en mängd spelbolag som planerar att ansöka om licensen och förhoppningen är att skriva avtal till hösten.

– Vi vill vara redo att leverera från januari, säger Daniel Livensjö.

LÄS MER:
Är medierna våra nya mediebolag?

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Bokslut

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.