Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Tramsigt med listor”

Publicerad: 8 Mars 2012, 13:58

Mediemässan i Göteborg, MEG, pågår för fullt. Idag kom Medieakademien med en lista över landets främsta experter på sociala medier. Brit Stakston vid JMW är en av dem som figurerar på listan och hon är inte överlycklig: – Hela tanken med sociala medier är att alla ska ha en röst. Så jag tycker att det känns smått tramsigt och lite besvärande att hamna på en sådan lista, säger hon.


Ämnen i artikeln:

MEGWelcomJMWBrit Stakston

Brit Stakson befinner sig själv inte på plats vid MEG, men hon har  fått massa input från vänner och bekanta om att hon står med på  Medieakademiens lista över tyngsta experterna på sociala medier.

Hon tycker dock att listan bör läggas ned.

Brit  Stakston menar visserligen att hon i hennes jobb som rådgivare till  företag kan stöta på att en kund tycker att en reaktion från en  inflytelserik bloggare väger betydligt tyngre än en reaktion från en  helt vanlig person, men hon tycker att det är fel att tänka på det  viset:
– Ett företags utgångspunkt måste hela tiden vara att man är mån om alla sina kunder, säger Brit Stakston.

Hon  tycker också att listor över sociala medieexperter motverkar hela  grundtanken med sociala medier – att alla ska få chansen att göra sin  röst hörd:

Du tror ändå inte att det kan handla om människans behov av att kategorisera saker?
–  Jo, jag kan självklart förstå mekanismen bakom, men sociala medier  handlar om att lyssna på alla och tala om att alla är lika mycket värda.  Så om det enda man bryr sig om är de mest inflytelserika personerna har  man inte åstadkommit någonting, säger Brit Stakston.

Hur ser du på listor som inte rör just experter på sociala medier?
–  Jag kan förstå att det är kul att kategorisera saker, men undviker att  utgå från sådana frågor då jag förhåller mig till min omgivning, säger  Brit Stakston.

Tycker du med andra ord att det har blivit inflation i listor?
–  Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Men jag är mer tyst nuförtiden  eftersom jag tycker att jag får oförtjänt mycket uppmärksamhet, säger  Brit Stakston.

Adam Wladis är pr-konsult vid Welcom tillika  representant i Medieakademiens styrelse samt redaktör för seminarierna i  samband med MEG.

Han kan visserligen förstå Brit Staktsons  invändning, men poängterar att man måste komma ihåg att listor är en  högst subjektiv bedömning från Medieakademiens sida:
– Vi tyckte  att det var roligt att göra sådana här listor och vi har beslutat oss  för att ha listor även nästa år, säger Adam Wladis.

Han vill dock lägga in en brasklapp:
–  Vår huvudlista är topp 15-listan med twittrare, men vi vet inte riktigt  vet hur underkategorierna ser ut nästa år. Men jag vill ändå säga att  vi står för denna lista och jag håller inte med Brit Stakston om att det  är fånigt med listor, säger Adam Wladis.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MEGWelcomJMWBrit Stakston

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.