Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 8 mars 2012, 13:58
Mediemässan i Göteborg, MEG, pågår för fullt. Idag kom Medieakademien med en lista över landets främsta experter på sociala medier. Brit Stakston vid JMW är en av dem som figurerar på listan och hon är inte överlycklig:
– Hela tanken med sociala medier är att alla ska ha en röst. Så jag tycker att det känns smått tramsigt och lite besvärande att hamna på en sådan lista, säger hon.
Brit Stakson befinner sig själv inte på plats vid MEG, men hon har fått massa input från vänner och bekanta om att hon står med på Medieakademiens lista över tyngsta experterna på sociala medier.
Hon tycker dock att listan bör läggas ned.
Brit Stakston menar visserligen att hon i hennes jobb som rådgivare till företag kan stöta på att en kund tycker att en reaktion från en inflytelserik bloggare väger betydligt tyngre än en reaktion från en helt vanlig person, men hon tycker att det är fel att tänka på det viset:
– Ett företags utgångspunkt måste hela tiden vara att man är mån om alla sina kunder, säger Brit Stakston.
Hon tycker också att listor över sociala medieexperter motverkar hela grundtanken med sociala medier – att alla ska få chansen att göra sin röst hörd:
Du tror ändå inte att det kan handla om människans behov av att kategorisera saker?
– Jo, jag kan självklart förstå mekanismen bakom, men sociala medier handlar om att lyssna på alla och tala om att alla är lika mycket värda. Så om det enda man bryr sig om är de mest inflytelserika personerna har man inte åstadkommit någonting, säger Brit Stakston.
Hur ser du på listor som inte rör just experter på sociala medier?
– Jag kan förstå att det är kul att kategorisera saker, men undviker att utgå från sådana frågor då jag förhåller mig till min omgivning, säger Brit Stakston.
Tycker du med andra ord att det har blivit inflation i listor?
– Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Men jag är mer tyst nuförtiden eftersom jag tycker att jag får oförtjänt mycket uppmärksamhet, säger Brit Stakston.
Adam Wladis är pr-konsult vid Welcom tillika representant i Medieakademiens styrelse samt redaktör för seminarierna i samband med MEG.
Han kan visserligen förstå Brit Staktsons invändning, men poängterar att man måste komma ihåg att listor är en högst subjektiv bedömning från Medieakademiens sida:
– Vi tyckte att det var roligt att göra sådana här listor och vi har beslutat oss för att ha listor även nästa år, säger Adam Wladis.
Han vill dock lägga in en brasklapp:
– Vår huvudlista är topp 15-listan med twittrare, men vi vet inte riktigt vet hur underkategorierna ser ut nästa år. Men jag vill ändå säga att vi står för denna lista och jag håller inte med Brit Stakston om att det är fånigt med listor, säger Adam Wladis.
Karl-Johan Byttner