Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Travel Media för annonsörerna bakom ljuset

Publicerad: 17 december 2012, 15:09

Skärmdump från Travel Medias hemsida där man skriver att tidningarna är RS-kontrollerade.

På sin hemsida och i sina tidningar uppger förlaget Travel Media att deras publikationer är RS-kontrollerade. Det stämmer inte. Sedan i oktober gick Voyage, Travel Media och Xpress Magazine ur Tidningsstatistik som nu kommer att ta kontakt med förlaget. – Vi ska ta bort loggan, det är bara att beklaga, säger förlagets vd Kjell Santesson till Resumé.


Resumé har tidigare under hösten rapporterat om Travel Media. Det hade kommit uppgifter om att förlaget systematiskt använder sig av så kallade "fastlansare", frilansare som jobbar på samma sätt som en heltidsanställd.

Journalistförbundets arbetsrättsjurist anser att tillvägagångssättet strider mot regelverket för frilansare, men Travel Medias vd Kjell Santesson dementerade då Resumés uppgifter.

Nu står det klart att förlaget presenterar vilseledande information till sina annonsörer. Tre av förlagets tidningar Voyage, Travel Report och Xpress Magazine har TS-märkning. På sin hemsida, under fliken försäljning skriver man:

"Affärsresemagasinet Voyage, Xpress och Travel Report är självklart RS-kontrollerade medium. Kontakta Tidningsstatistik för mer information."

Resumé kontaktar Tidningsstatistik som berättar att Travel Medias titlar togs bort från RS-registreringen i oktober.
– Vi kommer att följa upp det här och ta kontakt med deras revisor. De får inte använda våran logga, säger Yoheila Yazdpouri till Resumé.

Travel Media samarbetar med annonsörer såsom Posten, Skanska och Uppsala stadsteater. Resumé får senare ett mail av Tidningsstatistiks medierevisor Jens Borgström.

Han berättar att två av Travel Medias titlar, Affärsresemagasinet (39 900 ex, år 2010) och X-press Magazine (9 900 ex, år 2010), har varit anslutna med en RS-distribution. Ett intyg som är giltigt under arton månader från sista datum för den period intyget avser.

Uppgifter avser kalenderåret 2010 och är inte längre giltiga att använda. De avgick i oktober 2012, då hade redan rätten att använda intygen avseende kalenderåret 2010 upphört.

"Självfallet är det inte ok att hänvisa till oss om man inte är ansluten till TS. Vidare skall det finnas gällande intyg utfärdade för att logotypen skall få användas....
Vi kommer nu att ta kontakt med Travel Media med krav på att de tar bort alla hänvisningar till oss.", skriver Jens Borgström i mailet till Resumé.

Kjell Santesson, vd på Travel Media, hävdar att felet beror på att hemsidan inte har uppdaterats.
– De som skulle uppdatera hemsidan har inte gjort det på väldigt länge. Travel Report berörs inte heller i RS så det har blivit fel där också. Vi kommer att registrera oss hos RS omgående. Det är den mänskliga faktorn som ställer till det, säger Kjell Santsson till Resumé.

Känner era annonsörer till det här?
– Nej, det gör de inte. Vi försöker att informera dem löpande. Sidan har inte varit uppdaterad på flera år och nu tar vi tag i det här.

Hemsidan är en sak, men TS-loggan ska också ha haft plats i era tryckta publikationer. Det har ingenting att göra med att hemsidan inte är uppdaterad. Varför finns loggan med?
– Vi kommer att ta bort loggan, det är bara att beklaga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.