Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Travel Media kan tappa storkunden

Publicerad: 12 Mars 2013, 10:07

Omslag till Xpress Magazine

Nu står det klart att Arlanda Express väljer att gå ut i upphandling. Travel Media kan efter 2013 tvingas sluta producera ombordmagasinet Xpress. Enligt uppgifter till Resumé utgör kunden 80 procent av förlagets omsättning, vilket dementeras av förlagschefen Kjell Santesson.


Travel Media har ett stormigt år bakom sig. Resumé har tidigare rapporterat om missförhållandena på personalsidan och i december smög sig flera faktafel in i julnumret av Arlanda Express ombordmagasin Xpress Magazine, rapporterade branschtidningen Dagens Media.

Nu väljer Arlanda Express att gå ut i en upphandling för ombordtidningsuppdraget. Marknadschefen Camilla Laaksonen dementerar Resumés uppgifter om att det skulle handla om ett stort missnöje gentemot förlaget Travel Media.

– Vi har haft ett bra samarbete. Det är klart att man kan ha synpunkter på olika saker. Men det här handlar om att vi ser över flera av våra verksamheter. Vi har jobbat med Travel Media under tio år och är jättenöjda, säger Camilla Laaksonen till Resumé.

Varför går ni ut i upphandling om ni är jättenöjda?
– Vi är ett litet företag och vi vill se i fall vi kan synas på ett annat sätt. Vi kommer att fortsätta att ha en ombordtidning, men jag kan inte säga i vilken form det kommer att vara. Vi gör även en översyn av webbyråer och pr-byråer.

Enligt uppgifter står Arlanda Express för 80 procent av Travel Medias totala omsättning. Att kunden ska vara så betydande dementeras bestämt av förlagschefen Kjell Santesson:

– Vi har andra produkter både digitalt och i pappersform. Vi ser att det går mot det digitala hållet och har flera projekt på gång.

Så ni står inte och faller med Arlanda Express?
– Nej, jag vet inte vad du är ute efter. Vi har flera andra kunder, det måste man ha. Man kan inte vara beroende av en kund.

Travel Media kommer att fortsätta producera ombordtidningen under 2013. Enligt Kjell Santesson är upphandlingen "inga konstigheter" eftersom det pågår ett löpande avtal.

Det har varit en turbulent tid för förlaget Travel Media. I december rapporterade Resumé om hur de under flera månader förde annonsörerna bakom ljuset genom att inte tillkännage att flera av förlagets magasin gått ur Tidningsstatistik (TS).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.