Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Tre Kronor säljer sin native-byrå

Publicerad: 8 September 2014, 07:14

Kommunikationsbyrån Tre Kronor säljer sin native advertising-byrå Nyheter365 till medarbetarna. – För att kunna behålla vår plats som ledande inom native advertising behöver vi vara oberoende, säger Johan Rikner i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

Nyheter365Johan RiknerNiclas FröbergTre Kronor

Nyheter365 drogs igång av Johan Rikner och Tre Kronor den 1 januari 2012 och är verksamt inom content marketing med native advertising som specialområde.

Byrån har 11 medarbetare och räknar med att anställa ytterligare 3-5 personer före årets slut.

Tre Kronor säljer nu byrån till medarbetarna vilket innebär att vd:n tillika den tidigare delägaren Johan Rikner får sällskap av personer som Stefan Persson, Björn Forsgren och Peder Hök.

– Lika glad och tacksam som jag är mot 3Kronor för att de vågade satsa på detta i starten, lika glädjande är det att mina kompetenta kollegor går in som delägare i bolaget, säger Johan Rikner i en kommentar.

Förändringen innebär att Johan Rikner sitter kvar som vd i Nyheter365, medan Peder Hök tar över som styrelseordförande.

Nyheter365 ska fortsätta med system och kompetens inom "optimering" och "effektmaximering" samtidigt som man sjösätter ett antal nya koncept under hösten.

Tre Kronors grundare och styrelseordförande, Niclas Fröberg, säljer byrån med blandade känslor.

– Det är en väldigt bra verksamhet som vi gärna hade behållit. Men nyheter365 har bättre möjligheter att utvecklas som oberoende contentbyrå och det är kul att få ge medarbetarna den här möjligheten, säger han i en kommentar.

Han uppger också att Tre Kronor ska samarbeta kring flera kunder i framtiden.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.