Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Tre Kronor värvar Relevant Traffics vd

Publicerad: 17 December 2008, 11:02

Mediebyrån Tre Kronor värvar Filip Scheja, tidigare vd på Relevant Traffic. – Vi är mycket nöjda med rekryteringen och får nu ett vasst erbjudande även inom sökmarknadsföring, säger vd Niclas Fröberg.


Ämnen i artikeln:

SökordsmarknadsföringNiclas Fröberg

Filip Scheja, ny på mediebyrån Tre Kronor. Foto: Anna Rut Höglund.

Filip Scheja har varit vd på Relevant Traffic de två senaste åren. Men för en månad sedan sade han upp sig och i måndags gjorde han första arbetsdagen hos Tre Kronor.
– Jag tyckte att det var dags att prova den erfarenhet jag fått under åren på Relevant Traffic på ett nytt ställe. Just Tre Kronor passar väldigt bra eftersom de redan jobbar med prestationsbaserad ersättning.

Sökordsmarknadsföring är en av de snabbast växande mediekanalerna i Sverige idag. Men det är ännu inte ett självklart inslag i mediemixen.
– Det är inte givet, men kunskapen har ökat markant de senaste åren. Idag behöver man inte börja med att förklara vad det är för något. Samtidigt har det blivit mer komplext att jobba med sponsrade länkar. Idag går det inte bara att köpa sig bästa platsen.

Hur ser du på mediet nu i en lågkonjunktur?
– Jag tror att det kommer att gå bra. Det finns inget mer kostnadseffektivt media.

Men samtidigt går priserna upp när mediet blir mer populärt?
– Ja, visst är det så. Idag kostar ett klick mellan 25 och 30 kronor för finansiella tjänster och resor. Men det är en bit kvar till England där priserna ligger på mellan 100 och 150 kronor, där börjar man närma sig en brytpunkt då det kan bli för dyrt.

Blir Tre Kronor en konkurrent till Relevant Traffic?
– Nej. Vi kommer att jobba med specialister på sök. Utifrån kundens behov väljer vi det företag som är bäst, så jag kommer sannolikt att jobba med Relevant Traffic även framöver.

För mediebyrån Tre Kronor ses rekryteringen av Filip Scheja som viktig. Byrån får kompetens som man hittills saknat.
– Vi kan nu ta ett helhetsgrepp på den digitala marknadsföringen, säger Niclas Fröberg.

Byrån som startades i augusti 2007 har nu vuxit till 10 anställda och nu väntar en etablering i London.
– Det blir sannolikt under första kvartalet nästa år, säger Niclas Fröberg.

Tobias Rydergren


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.