Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tre procent läser tidningen

Publicerad: 15 December 2011, 12:48

26 procent surfar oftast i mobilen när de åker kollektivt

Foto: Jonas Eltes

En ny undersökning som Sifo har genomfört, på uppdrag av Tele2, visar att bara tre procent av unga mellan 15 och 34 år läser papperstidning i kollektivtrafiken. – Vi har svårt att ta dessa siffror på allvar, säger Metros vd Andreas Ohlson.


Ämnen i artikeln:

MetroSifo

Tidigare har Resume.se skrivit om att den ökade användningen av smartphones är ett hot mot Metro.

Nu visar en ny undersökning från Sifo, utförd på uppdrag av Tele2, visar att bara tre procent av unga mellan 15 och 34 år läser papperstidningar i kollektivtrafiken. 26 procent mobilsurfar.

För tidningen Metro har det länge varit en strategi att synas i kollektivtrafiken. Så här säger Metros vd Andreas Ohlson om undersökningen:

– Läsandet av Metro mäts av det oberoende undersökningsinstitutet Sifo 3 gånger per år genom Orvesto. Denna mätning är också branschstandard för Svenska medier. I den senaste mätningen hade Metro 602 000 läsare i åldern 15-34 år, det motsvarar 40 procent av våra läsare. Varför denna siffra skiljer sig från den undersökning du hänvisar till är en fråga för Sifo. En viktig förklaring bör vara att mätningen är gjord på hela den Svenska befolkningen medan Metro finns i Storstadsregionerna. Upplagan för Metro i storstäderna är den högsta någonsin och returerna ligger på samma nivå (1-3 procent) som den alltid gjort. Ur detta perspektiv har vi det svårt att ta dessa siffror på allvar.

Totalt har 1277 personer svarat på Sifos undersökning.

Sifo ställde frågan:

”Vad gör du oftast när du sitter på bussen, tåget eller tunnelbanan?”

På svarsalternativet ”Läser tidningen” svarade 3 procent av personerna mellan 15 och 34 år ja.

Tidigare i år skrev Resume.se om Postens sågade Sifo-undersökning.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

MetroSifo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.