Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Trean lyckas inte stoppa tittarraset

Publicerad: 6 April 2011, 14:55

Tittarkrisen för TV3 förvärras, trots säsongsstarter som ”Bachelorette” och ”101 sätt att åka ur en gameshow”. De senaste veckorna har Kanal 5 och SVT2 gått om. – Hela tablån levererar historiskt dåligt, sammanfattar MEC:s tv-chef Christian Rissel. Därför flyttar de hockey-VM till TV3.


Ämnen i artikeln:

TV3Bachelorette

truefalse

Tjeckien höjer segerpokalen efter VM 2010. Nu flyttar MTG hockey-VM till TV3 i ett försök att stoppa tittarraset. Foto: Scanpix.

TV3 var länge ohotad trea bland tv-kanalerna. Men förra hösten började tittarna överge kanalen, utan att MTG:s övriga tre svenska kanaler kunde fånga upp ­kanalbytarna.

I januari granskade Resumé­ tittarrasen för MTG:s och SBS:s svenska kanaler, som båda hade tappat över 25 procent av tittarna under hösten. Då hade TV4 hållit ställningarna, medan SVT1 var den stora vinnaren. ”The big five” hade blivit ”the two gigants”.

MTG:s programdirektör Iréne Lindblad sade då:
– Det är min absoluta övertygelse att vi tar tillbaka tittarna i vår. Vår högsäsong börjar i mars.

Så blev det inte. I mars har TV3:s tittartidsandel fallit ytterligare till 6,3 procent, vilket är omkring 200 000 färre tittare än under mars i fjol.

I januari hade MTG:s fyra kanaler 13,3 procent av tittar­tiden. I februari steg den till 13,7 procent. I mars startade flera nya program i TV3:

Beprövade ”Lyxfällan”, den Argentinaproducerade Endemolsåpan ”101 sätt att åka ur en gameshow”, dejtingserien ”Bachelorette” och ”Världens bästa hotell”.

Tittartiden ökade inte. Den låg still tack vare att TV6 gick starkt. TV3 minskade.

Långköraren ”Efterlyst” och ”Lyxfällan” drog runt halvmiljonen trogna tittare, men fick ingen konkurrens på den allt smalare TV3-toppen. Vecka 12 hade ”101 sätt” bara 170 000 tittare, ”Världens bästa hotell”
185 000 och ”Pluras kök” 210 000. Och stackars Linda i ”Bachelorette” fick så mycket stryk på söndagarna att TV3 tvingades flytta henne till måndag.

Kanal 5 och 9 halkade i vintras ner till 7,4 procent av tittar­tiden i januari. I februari var de nere på 7,1 procent, men repade sig något med ­säsongsstarterna i mars till 7,8 procent. Vecka 11 och 12 var Kanal 5 större än TV3.

Mediebyrån MEC:s tv-chef Christian Rissel varnade ­redan i januari för att säsongsstarter i mars inte längre funkar, tv-säsongerna har blivit längre och tittarna måste fångas in tidigare.
– Vi kan konstatera att TV3 har det fortsatt tufft. Därför lägger de över hockey-VM i TV3 för att skapa trailerfönster. Då får de miljonpublik. Men det är i början av maj och då har de tappat ytterligare en månad.
– En sak ska man i alla fall ge TV3 kredd för, de ha försökt slå sig in på helgerna. Att de tvingades flytta ”Bachelorette”, som är ett bra format, beror på en historisk krock. Det går inte att konkurrera med SVT och ”Mästarnas mästare”.

Tv säljer fortfarande bra, TV4 är slutsåld och även TV3 är fullbokad. Men tappade tittare är förlorade pengar.
– Kanal 5 verkar ha fått snurr på verksamheten , konstaterar Christian Rissel. Men de måste sluta med att gasa och bromsa så i tablån.

Resumé har sökt TV3:s programdirektör Iréne Lindblad. Men hon är på tv-mässan i Cannes. För att köpa bättre program.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

TV3Bachelorette

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.