Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Trend: Internet (media) of Things nära inpå

Publicerad: 25 Oktober 2016, 11:29

Hur ska vi ta tillvara på Internet of Things?

Foto: Andreas Elgstrand

Bilar, kläder, el – och media. Vi andas Internet of Things i vårt vardagliga liv. Det som tidigare haft industriellt fokus har blivit mediernas och annonsörernas viktigaste verktyg.


Ämnen i artikeln:

DigitaltInternetMediaTele2Resumé InsiktResumé Insikt MediaSvenska DagbladetSchibstedThe SunAller MediaAnalys

Konsultbolaget Ernst & Young har i en rapport påvisat att Internet of Things blir viktigare än någonsin, inte minst inom medieområdet.

Genom en kombination av sensorer, teknik och människor kan företag och mediebolag spåra och förstå konsumenterna på helt nya nivåer. Du hittar IoT i elmätare, på bärgningsknappen i Volvon och "Find my iPhone". Vi ser också kylen som säger till när ölen är slut och pizzamagneten där du kan trycka om du vill beställa pizza.

Rami Avidan, chef för IoT på Tele2, berättar att IoT ger upphov till att vi börjar sälja tjänster istället för produkter och därmed flyttar kostnaderna. Unga människor är mer benägna att betala mindre pengar, men över längre tid. Se på Spotify och Netflix. Vi ser även delad ekonomi, med till exempelvis carpools, där vi inte äger tillgången till en bil utan istället rätten att använda sig av ett antal procent av tjänsten.

Men Internet of Things är idag mer utvecklat inom business-to-business än för business-to-consumer. Problemet är att konsumenterna inte förstår IoT, trots att de dagligen är exponerade för det, skriver Ernst & Young i sin rapport.

Konsumenterna verkar inte vara så positiva till riktade annonser. Färre än en av tre i Europa föredrar dessa.

Vill du veta mer om nyttan av Internet of Things för mediehus, dess drivkrafter och konsekvenser? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Övrigt innehåll i brevet

Veckans rubriker:
Aller Media och algoritmer

Svar från...
Ehsan Fadakar
, chef sociala strategier på Schibsted Sverige

Läsvärt:
Känslojournalistik, produktivitet-hacks och VR-annons

Veckans...
Magplask

* I brevet skrev vi att Ehsan Fadakar var Aftonbladets sociala medier-chef. Det är han ej. Det är sedan i höstas Erik Carlsson. Vi ber om ursäkt och lovar bot och bättring.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.