Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Trendbrott: Facebook rasar bland unga användare

Publicerad: 12 Februari 2018, 14:58

Allt fler unga börjar överge Facebook som plattform.

Foto: Mostphotos

Sociala mediejätten Facebook tappar unga användare i en allt snabbare takt. Nära var tionde amerikanske användare i åldersgruppen 12-17 år slutade facebooka under förra året, visar en ny mätning. Och utvecklingen är liknande på andra marknader.


Ämnen i artikeln:

Svenskarna och InternetUndersökningFacebookE-Marketer

I flera år har analytiker förutspått att de unga användarna snart kommer att överge Facebook. Nu kanske vi börjar närma oss den punkten. Enligt analysföretaget Emarketer minskade användandet inom åldersgruppen 12–17 år med -9,9 procent under 2017. Mätningen gäller den amerikanska marknaden och borde ses på med stort allvar av ledningen med tanke på att varje amerikansk användare innebär att Facebook tjänar 26.76 dollar, medan en europeisk användare bara genererar 8.86 dollar i intäkter. Skulle mätningen ange korrekta siffror innebär det att Facebook tappar användare inom någon kategori för första gågen. Tappet är större än Emarketers prognos som stannade vid en minskning på 3,4 procent.

Tappet är en del av en internnationell trend. I Storbritannien beräknar Emarketer att 700 000 tonåringar kommer att lämna plattformen under 2018.

– Facebook har ett tonårsproblem. Den här senaste prognosen visar att det här är mer än en teori. Fram tills nu har de kunnat luta sig mot att avhopparna samlas upp av Instagram. Men nu är det i stället Snapchat som ljar mest i den unga publiken, säger Bill Fisher senioranalytiker för Emarketer i Storbritannien till The Guardian.

Gemensamt för marknaden i USA och Storbritannien, liksom i Sverige, är att tillväxten sedan några år tillbaka primärt sker i den äldre målgruppen. Enligt den årliga studien "Svenskarna och Internet 2017" ökade antalet Facebookanvändare i Sverige med tre procent till 74 procent under senaste mätperioden. I åldersgruppen 12-15 år sjönk användandet från drygt två tredjedelar (67 procent) till över hälften (54 procent).

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.