Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 17 mars 2014, 10:35
Foto: Twitter.
Tillväxten för den sociala mikrobloggtjänsten Twitter avtar i alla grupper utom en – ungdomar. Det visar en studie från Intellecta Corporate. Men ungdomarna följer mest varandra, enligt studien.
Twitter har dominerats av den så kallade Twitter-eliten under flera. Det vill säga politiker och mediefolk.
Nu visar en rapport från Intellecta Corporate på ett trendbrott – tillväxten har avtagit i så gott som alla grupper, vilket är en utveckling som liknar den som har skett i USA.
– Det finns inte ett Twitter, utan flera. Användandet ser helt olika ut mellan grupperna, säger Intellectas strategichef Hampus Brynolf till DN.
Antalet aktiva Twitter-användare har ökat med 13 procent sedan förra året, vilket kan jämföras med 27 procent året innan och 86 procent år 2011-2012, enligt DN.
Nu är det endast ungdomarna som står för en stor ökning.
– Ungdomar har tidigare använt andra sociala medier för att kommunicera, såsom Facebook. Nu lämnar fler den tjänsten och utforskar Twitter i stället, säger Annakarin Nyberg till DN – hon är Internetsforskare och föreläsare till DN.
Ungdomarna ser också Twitter mer som en chatt och följer mest sina egna vänner – förutom profiler inom ungdomskulturen som Gina Dirawi, William Spetz och Ulrik Munther.
Även hos övriga grupper blir det allt vanligare att man följer sina egna vänner, enligt DN.
Karl-Johan Byttner