Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Trendbrott: www har slutat växa

Publicerad: 12 April 2013, 14:58

Anders Lithner, grundare av Inizio.

Analysföretaget Inizio har djupstuderat den svenska delen av internet. Budskapet är glasklart – de svenska www-sajterna växer inte längre – användandet har flyttat till mobiler och plattor: – Peaken passerades hösten 2012. Det är ganska paradoxalt med tanke på att det är först nu som mediebranschen i allt högre utsträckning satsar på betalväggar, säger Anders Lithner, grundare av Inizio.


Ämnen i artikeln:

Inizio

Inizio har djupstuderat KIA-index drygt hundratalet sajter som har varit med sedan 2007. Rapporten kallas peak www och budskapet är klart:

”Efter en lång tids stabil tillväxt syns nu tecken på stagnation och tillbakagång.”, skriver bolaget.

I ett första skede påverkades de stora sajterna - de slutade växa redan under 2011, medan mindre sajter började backa först under den andra halvan av 2012.

– Det har trotts mycket kring den här utvecklingen, men det har inte varit fastslaget i data vad som verkligen håller på att ske – förrän nu, säger Anders Lithner, grundare av Inizio i en kommentar.

Han tycker också att utvecklingen är paradoxal i det att mediebranschen numera i allt högre utsträckning satsar på att låsa in information via betalväggar och liknande, medan den generella trenden är att användningen av sajterna krymper:

– Mediebranschen är verkligen sent ute med sina betallösningar, säger Anders Lithner.

Inizio räknar också med att utvecklingen får stor påverkan på annonsmarknaden. Det vill säga annonsutrymmet krymper, vilket ställer krav på helt andra lösningar.

Rapporter om användning av smarta telefoner och mobiler duggar tätt just nu. Hur skiljer sig er analys från övriga rapporter?

– I det att vi ger hela bilden och bygger undersökningen på en branschstandard som KIA-index. Det är lätt annars att det bara blir case by case, säger Anders Lithner.

Inizios rapport visar också att en tredjedel av trafikvolymerna hos sajterna som är registrerade hos KIA-index kommer från mobilsajter och appar. Detta är extra vanligt då folk är lediga.

Inizio exemplifierar bland annat med att: ”den senaste julen utgjordes nästan hälften av all trafik för jämförbara sajter av mobiltrafik. Och ingenting i siffrorna tyder på att den mobila stormen kommer avta i styrka.”

Inizio räknar också med att en majoritet av all trafik är mobil redan under det andra kvartalet nästa år.

Här pekar man dock på intressant trend. Den är att apparna står för en sjunkande andel av de mobila trafikvolymerna, medan mobilsajterna drar in alltmer trafik.

Inizios rapport är bara den första i en kommande serie om vad som håller på att ske. Nästa rapport inriktar sig på vilka konsekvenser utvecklingen får för annonsmarknaden.

”Det är 19 år sedan den förste svensken tecknade det första internetabonnemanget. Webbläsaren förändrade ekosystemet. En mördarsnigel…Det finns en ny främling i rabatten. En som äter mördarsniglar. Och gammelmedier. Hotet har muterat. Internet har blivit mobilt”, skriver Inizio.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Inizio

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.