Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Trendbrottet: Digitala intäkterna större än print för Aftonbladet

Publicerad: 8 Februari 2017, 15:39

Sofia Olsson Olsén.

Foto: Andreas Elgstrand

Under det fjärde kvartalet 2016 skedde den historiska brytpunkten för tidningen.


Ämnen i artikeln:

DigitaltSofia Olsson OlsénAftonbladetMediebranschenSchibsted

Aftonbladet har under många år burit den digitala ledartröjan bland de svenska medierna. Nu återspeglas det också i det ekonomiska resultatet. Under det fjärde kvartalet förra året passerade nämligen de digitala intäkterna de som kommer från papperstidningen.

Onlineintäkterna uppgick under kvartalet till 257 miljoner kronor, att jämfört med 248 miljoner från offline. Under motsvarande kvartal i fjol såg fördelningen ut 229 online/276 offline. Först med att uppmärksamma detta faktum var Journalisten.

LÄS MER: Schibsted Sveriges vinst över miljarden

Under helåret 2016 var print fortfarande större än digitalt för tidningen. Aftonbladets totala offlineintäkter uppgick till 1045 miljoner kronor jämfört med 888 miljoner från online. Ebitda-resultatet ökade mariginellt, både sett över hela året och det sista kvartalet.
– Det strukturella tappet i print fortsätter, precis som för övriga branschen. Under året har vi optimerat printorganisationen, för att få ökat fokus på produkten och affären. Den digitala tillväxten är fortsatt stark, främst driven av mobil och TV online, kommenterade publisher Sofia Olsson Olsén bokslutet tidigare i dag.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.