Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Trots återbetalningarna – positivt resultat för Stampen

Publicerad: 8 Februari 2018, 13:26

Stampengruppens koncernchef Martin Alsander.

Trots återbetalning av ackordslikvid om 240 miljoner kronor och lönegaranti om 80 miljoner kronor visar Stampengruppen ett EBITA-resultat på 36 miljoner kronor för 2017. Omsättningen faller dock drastiskt.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampen Media Group

Efter ett gäng tuffa år med ekonomiskt stålbad och försäljning av en rad bolag börjar tiderna ljusna för Stampengruppen, tidigare Stampen Media Group.

Förra året sålde bolaget bland annat Modern Women Media med sajter som Familjeliv och Devote till Peter Scheffer Group för en okänd summa. För 2017 redovisar man nu ett EBITA-resultat på 36 miljoner kronor med en nettoomsättning på 2 440. Omsättningen minskade därmed från det föregående året med omkring 400 miljoner kronor. Soliditeten är nere på relativt låga 18 procent.

– Det är mycket glädjande att kunna rapportera ett positivt resultat för Stampengruppen 2017. Året har präglats av återhämtning och normalisering efter rekonstruktionen av gruppens balansräkning 2016, men också av nya satsningar på innehåll och digitala affärsmodeller, säger Martin Alsander, vd och koncernchef för Stampengruppen i ett uttalande.

Alsander har tidigare berättat att Stampen framöver kommer att fokusera på den svenska marknaden.

Under året som gått har koncernen bland annat utsett Johan Hansson till ny vd och Christofer Ahlqvist till ny chefredaktör på flaggskeppet Göteborgs-Posten.

I samband med Stampens rekonstruktion sköt de svenska skattebetalarna till omkring 728 miljoner kronor till koncernen, 581 miljoner i efterskänkt moms och 147 miljoner kronor i lönegarantier.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.