Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Trots CA-skandalen – Facebookanvändandet stabilt i USA

Publicerad: 7 Maj 2018, 09:05

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Foto: Friesehamburg / Wikimedia Commons

Trots att Facebook de senaste månaderna befunnit sig i en kritikstorm verkar de amerikanska användarna vara trogna plattformen.


Ämnen i artikeln:

Cambridge AnalyticaFacebookReuters

Tidigare i år avslöjade brittiska The Observer hur analysbolaget Cambridge Analytica på ett otillbörligt sätt använt sig av olika personlighetstester för att tillskansa sig data från Facebookanvändare, även från de som inte gjort testerna själva.

Sedan dess har bolaget befunnit sig i sin värsta pr-kris sedan starten 2004 och vd:n Mark Zuckerberg har fått vittna inför den amerikanska kongressen.

Även om bolagets aktievärde sjunkit något påverkade inte skandalen Facebooks första kvartalsrapport som visade på en ökning av annonsintäkterna med 50 procent.

Enligt en ny rapport från Reuters/Ipsos verkar skandalen heller inte ha påverkat det amerikanska användandet av plattformen i någon större utsträckning.

Enligt rapporten, vars svar inhämtades 26-30 april, svarar hälften av de tillfrågade att skandalen inte påverkat deras användande medan en fjärdedel säger att de ökat tiden de lägger på plattformen. Den sista fjärdedelen uppger att de antingen använder plattformen i lägre utsträckning eller avslutat sina konton helt.

Analytikern Michael Pachter på Wedbush Securities säger att Facebook kommit lindrigt undan och att CA-datan hade kunnat användas på sätt som påverkat användarna på ett sätt de tydligare märkt av.

– Jag har fortfarande inte läst en enda artikel där någon säger att de drabbats av dataläckan. Det är ingen som är upprörd på en personlig nivå, berättar han för Reuters.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.