Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 6 mars 2014, 14:02
Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio som toppar Förtroendebarometern 2014.
Foto: Mikael Andersson / SR.
Public Service-företagen är fortsatt ohotade i toppen i Förtroendebarometern 2014, även om de marginellt tappar förtroende. Twitter och Expressen har sämst förtroende hos det svenska folket.
Ämnen i artikeln:
SVTDen årliga förtroendeundersökningen är framtagen av MedieAkademin som intervjuar slumpvis utvalda svenskar mellan 16 och 74 år om förtroende för svenska medier, institutioner och storföretag.
MedieAkademins Förtroendebarometer 2014 har med 60 institutioner, företag och medier. På listan över människor med stort eller ganska stort förtroende toppar SR med 73 procent, tätt följt av SVT som landar på 71 procent.
Båda Public Service-företaget tappar i förtroende från förra årets barometer. Där hade SR 76 procents förtroende och SVT 73 procent.
Kvällstidningarna och TV3 hamnar lågt på listan, liksom förra året. Lägst förtroende har Twitter, som delar plats med Expressen längst ned med sina 10 procent.
Facebook och Google tappar stort med 17 procent vardera hos den yngre målgruppen (16-29 år).
Förtroendebarometern 2014 (medier)
SR 73 %
SVT 71 %
DN 52 %
Google 47 %
Radio/TV 47 %
Lokal morgontidning 46 %
Wikipedia 28 %
TV4 33 %
Dagspress 29 %
Aftonbladet.se 14 %
Facebook 14 %
TV3 14 %
Aftonbladet 13 %
Expressen 10 %
Twitter 10 %
Ämnen i artikeln:
SVT