Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Trött på frågor om kungafamiljens privatliv

Publicerad: 11 februari 2011, 06:21

Efter 40 dagar på nya jobbet är Hovets färske informationschef Bertil Ternert redan trött på journalisternas alla frågor om kungafamiljens privatliv. - Här ringer det journalister hela tiden, men ingen vill tala om hovets verksamhet, säger Bertil Ternert till DI:s bilaga Weekend.


Bertil Ternert.

Bertil Ternert, 61, efterträdde Nina Eldh som hovets informationschef vid årsskiftet. Han hade då varit SAS informationschef sedan 1998 samt dessförinnan ÖB:s och Försvarsmaktens presschef.

I en intervju i DI Weekend i dag berättar han att han redan är less på journalisternas ständiga frågor om kungafamiljens privatliv.

- Det mest slående är att det är första gången jag är på ett jobb där ingen tycks vara intresserad av själva verksamheten. I min roll som informationschef på SAS blåste det hårt många gånger, men det var alltid kopplat till vad vi sysslade med. Här ringer det journalister hela tiden, men ingen vill tala om hovets verksamhet, säger Bertil Ternert till DI Weekend.

Bertil Ternert erkänner att han är lite förvånad. Han inser att det finns ett stort intresse för kungafamiljens privatliv, men han trodde att det även skulle finnas intresse för vad kungafamiljen gör i sina offentliga funktioner, säger han.

Som exempel nämner han statsbesöket nyligen då Estlands presidentpar kom på besök. De svenska medierna brydde sig knappt överhuvudtaget, medan estniska tidningar skrev "spaltmeter".

Han får även frågan om varför han dementerade att kronprinsessan Victoria var gravid och inte bara sa "inga kommentarer".

- Därför att jag fick sitta heöa kvällarna och svara i telefon när journaloister från hela världen ringde och frågade om det stämde att kronprinsessan var gravid. Det kändes inte meningsfullt. Då var det bättre att tydligt dementera de felaktiga uppgifterna, säger Bertil Ternert till DI Weekend.

Han säger att han aldrig skulle ljuga - det skulle rasera hans trovärdighet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.