Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Trump attackerar medierna efter bomben till CNN

Publicerad: 25 Oktober 2018, 06:27

Presidenten går hårt åt amerikanska medier efter bomben som skickades till CNN, MullenLowe-chefen anser att det finns för många byråer och facebook lanserar nytt verktyg. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterFacebookMullenLoweGoogleCNNDonald Trump

Efter att flera paket med bomber skickats till bland annat paret Clinton, Barack Obama, flera andra profilerade politiker samt CNN:s redaktion.
I samband med ett kampanjmöte där president Donald Trump fördömde attackerna, gick han också hårt åt USA:s mediehus.
– Medierna har också ett ansvar att hålla en bra ton och stoppa den oändliga fientligheten och de ständigt negativa, och många gånger falska, attackerna och artiklarna.
CNN:s redaktion i Time Warner-byggnaden i New York fick utrymmas under onsdagen sedan ett paket med sprängmedel upptäckts. Paketet var adresserat till den förre CIA-chefen John Brennan som från och till arbetar för CNN. Donald Trump har under hela sitt presidentskap haft medierna som något av en huvudmotståndare och frekvent använt en aggressiv retorik, främst riktad mot CNN och New York Times.

CNN: En total brist på förståelse
I ett skriftligt uttalande säger CNN-chefen Jeff Zucker att det finns "en total och fullkomlig brist på förståelse" hos Vita huset och hänvisar till presidentens attacker mot medierna. Uttalandet kom efter att CNN:s redaktion i New York evakuerats, men före Donald Trumps kommentar till bomben.
"Presidenten och särskilt Vita husets pressekreterare borde förstå att deras ord har betydelse. Så här långt har de inte visat någon förståelse för det", skriver Zucker.

Google gör det enklare att rensa sökhistorik
Google tar en rad intiativ för att göra det enklare att radera den sökhistorik som sparas på företagets servrar och finns kvar när man raderar sökhistoriken lokalt i webbläsaren. Nu inför Google lättillgängliga raderingsverktyg för alla sina produkter och enklare tillgång till integritetsinställningar. Det skriver The Verge.

Nu ska Twitter hjälpa användarna med konversationer
Twitter testar ett nytt format under projektnamnet "Ice breakers". Här ges användarna möjligheten att få förslag på saker man för tillfället är intresserad av att diskutera. I dagsläget prövar Twitter flera funktioner för att få fart på konversationerna på plattformen. Det skriver Engadget.

MullenLowe-chefen: Det finns för många byråer
MullenLoweGroups globala vd Alex Leikikh anser att det finns ett överskott av byråer på den amerikanska markanden. Han tror att fler annonsörer kommer att starta inhouse-avdelningar, att fler byråer kommer fusioneras eller lägga ner som en följd av överetableringen. Det säger reklamchefen till Digiday.
– Som utvecklingen ser ut kommer antingen priserna att drivas ned eller så kommer vi att gå mot fler konsolideringar.

Facebooks nya videoverktyg ska möta konkurrensen från Youtube
I samband med mellanårsvalet i USA Facebook vill närma sig Youtubes erbjudande och låta politiker prata direkt med valkretsen. Under onsdagen lanserades därför Facebook Candidate Info, med tusentals vertikala videor där federala, statliga och lokala kandidater presenterar sig och sinn politik. Videoklippen kommer snart att finnas tillgängliga under Facebooks bokmärke "val 2018". Det skriver Techcrunch.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.