Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Tryckerimålet är klart

Publicerad: 27 februari 2014, 08:55

Högsta Förvaltningsdomstolen har fattat ett prejudicerande beslut som kan få stora konsekvenser för hela mediebranschen. Domen innebär att Aller Media får betala 4,6 miljoner kronor. Samtidigt kan Aller Media kräva tillbaka pengarna i en civilrättslig process.


Ämnen i artikeln:

Sörmlands GrafiskaAller Media

Mikael Heinig höll i ett seminarium på Berns om just tryckerimomsen för ett par år sedan.

Han är också utgivare i egenskap av sin vd-roll för Mentor Online.

Han  är minst sagt kritisk till beslutet med tanke på att Skatteverket  tidigare såg moms som en tjänst, men fick ändra uppfattning i och med en  dom i EG-domstolen.

– Det känns rättsosäkert med tanke på att det är myndigheterna själva som har gjort fel, säger Mikael Heinig.

Bakgrunden  är att Skatteverket fattade beslut om att sänka den utgående momsen för  Sörmlands Grafiska med cirka 4,7 miljoner kronor i och med att  skattesatsen ändrats till sex procent.

Domen innebär nu att Sörmlands grafiska kan tvingas betala sin kund, i det här fallet Aller Media med motsvarande belopp. Det vill säga om Aller Media kräver tillbaka pengarna.

Mikael Heinig är skeptisk.
– Vem säger att Sörmlands Grafiska tänker göra det, säger han.

Domen är en så kallad prejudicerande dom och får därmed konsekvenser för samtliga tryckerier i landet.

Mikael  Heinig menar att det kan bli problematiskt att betala tillbaka  pengarna. Dels för att många tryckerier redan har hunnit investera i ny  utrustning, dels för att man kan ha hunnit få nya ägare.

– Om de inte  kan betala får de ju tvingas gå i konkurs eller så kan man ju bara säga  att man inte tänker betala. Så det får en jäkla massa konsekvenser. Vi  kommer att få se en härlig dans, säger Mikael Heinig.

– Vi måste sätta oss in i frågan och ber att få återkomma efter det, säger Aller-vd:n. Bodil Ericsson Torp.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.