Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TT bryter med scientologlobbyn efter stark kritik

Publicerad: 29 augusti 2017, 06:24

Nyhetsbyrån river upp avtalet med Kommittén för mänskliga rättigheter, falska nyheter ger annonsstopp på Facebook och Google populäraste arbetsplatsen - igen. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


TT bryter med scientologlobbyn efter kritik
Det var i somras som nyhetsbyrån TT ingick ett pr-avtal med scientologorganisationen Kommittén för mänskliga rättigheter. En nyhet som uppmärksammades av SVT och väckte starka reaktioner. Avtalet gick ut på att TT förmedlade pressmeddelanden åt organisationen som sedan 1960-talet arbetat med opinionsbildning mot den svenska psykiatrin. Under måndagen meddelade Jonas Eriksson, TT:s vd och chefredaktör, att det kritiserade samarbetet avslutats.
– Vi kände att om man skärskådar det de gör och skriver angående psykisk sjukdom, så handlar det om samhällsfarlig verksamhet. Och det gör att vi inte vill att de använder våra distributionskanaler, säger han till SVT.

Falska nyheter ger annonsstopp på Facebook...
Som en del i arbetet för att komma åt spridningen av falska nyheter väljer nu Facebook att göra det omöjligt för en sida att marknadsföra sig på nätverket, om den visat sig sprida falska nyheter. "Om en Facebooksida upprepade gånger delar artiklar som markerats som falska, så kommer man inte längre att kunna annonsera på Facebook" skriver Facebook i ett uttalande. Det var tidigare i år som Facebook började flagga falska nyheter och nedprioritera den typen av artiklar i nyhetsflödet. Man har också stoppat ett antal webbsajter som ägnar sig åt spridning av falska nyheter från att tjäna pengar på Facebook. Det skriver Mashable.

...och falsk varning om hackare sprids på Facebook
Ett kedjebrev som varnar för en hackare vid namn "Fabrizio Brambilla" sprids just nu på Facebook. Enligt Metros Viralgranskaren rör det sig om en bluff, precis som tidigare kedjebrev med samma budskap. I varningen uppmanas användare att inte acceptera meddelanden från "Fabrizio Brambilla", för då riskerar kontot att hackas. Men Facebook-profiler kan inte hackas med den metoden, utan kräver att användaren till exempel först luras att installera ett webbläsartillägg, skriver Metro.

Google populäraste arbetsplatsen... igen
Google är för tredje året i rad mest populärt när studenter och akademiker ska välja vilken arbetsgivare man vill jobba för. Det rapporterar Dagens Industri. Undersökningen görs av Academic Work tillsammans med Kantar Sifo och över 11.000 personer deltog i den svenska delen av studien.
1. Google
2. Tesla
3. Spotify
4. Apple
5. Microsoft
6. Dice
7. Ikea
8. The Boston Consulting Group
9. McKinsey & Co
10. Volvo

Stormen Harvey miljardsmäll för varumärken
De ekonomiska effekterna av stormen Harvey kommer att vara betydande. Enligt en ny rapport från Planalytics, som tillhandahåller väderanalyser åt näringslivet väntas restauranger och detaljhandlare i området att tappa en miljard dollar. För 16 år sedan skapade den tropiska stormen Allison ett tapp på fem miljarder. Det rapporterar AdAge.

Carlsberg väljer IUM
I våras inledde Carlsberg en global pitch för att hitta en ny mediebyrå. I ett mejl till Resumé bekräftar IUM:s vd Urban Hilding att man tagit hem storkunden, något Dagens Media var först att rapportera om. Konsekvensen blir att OMD tappar Carlsberg.

Schibsteds teknikchef lämnar för Spotify
Malin Stråhle har avslutat sin sejour som teknikchef på Schibsted Publishing. Den 1 oktober börjar hon på Spotify. Där får hon rollen som "Director of Operations" inom affärsområdet, Consumers experiences. Det skriver Breakit.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.