Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TT har färdig bröllopssajt

Publicerad: 24 februari 2009, 13:20

2007 började TT Spektra, nyhetsbyrån för nöje, tv och feature, att fila på material till ett nyhetspaket om bröllopet mellan Victoria och Daniel. Om Expresens nyhet stämmer är de färdiga att släppa en sajt redan i eftermiddag.


Skärmdump från TT Spektras bröllopssajt.

För två år sedan började TT Spektra att titta på vad de kunde göra om och när Victoria skulle förlova sig med Daniel Westling. Nu, när alla väntar på ett medgivande från hovet, står nyhetsbyrån redo.

– Sajten är i sin linda och om vi får ett klartecken kan vi publicera den på våra kunders sajter inom loppet av en timme, säger Nicklas Larson, chef för digitala medier på TT Spektra.

I övrigt satsar TT Spektra på ett featurepaket och en bilaga om bröllopet.
– Ett featurepaket är mer eller mindre också klart. Vi har redan producerat en del artiklar men de behöver uppdateras. Vad det gäller bilagan så handlar det om när det i så fall blir ett bröllop. Jag tycker att en bilaga bör ligga relativt nära inpå ett bröllop och just nu finns det väldigt motstridiga uppgifter om det blir ett bröllop i år eller först nästa år, säger Eva-Britt Andersson, redaktionschef TT Spektra.

Sajten, som beskrivs som ren och sober produkt som lätt ska smälta in på kundernas egna hemsidor, är framtagen i samarbete med Menmo och Svenska Grafikbyrån. Sajten har enligt Nicklas Larson varit mer eller mindre helt klar sedan i somras.

Vad går hela paketet loss på?
– Det beror helt livslängden som i sin tur beror på när det blir ett bröllop. Sajten kan vi ju gå ut med redan nu och feature planerar vi i alla fall minst ett i veckan. Bilagan blir, som jag sa tidigare, av först strax innan, säger Eva-Britt Andersson.

Målet är att allt ska vara väldigt nyhetsdrivet. Sajten kommer att bygga mycket på bilder och det flöde som kommer de närmaste veckorna. Ju närmare bröllopet desto mer fakta och historiskt material.

Hur många kunder räknar ni med kommer att köpa paketet?
– För sajten tror jag att en realistisk siffra är mellan 20 till 25. Det mesta vi haft är sajterna för Fotbolls VM och schlagerfestivalen 2008 som köptes av 30 kunder var. Dit når vi nog inte riktigt, säger Nicklas Larson.

– För hela paketet tror jag att det hamnar någonstans från 20 till 50 eller 60. Det finns nog ett stort intresse hos i stort sett alla tidningar men i varierande grad. Tanken är att man ska kunna plocka det som passar, inte att alla ska köpa alt material som finns, säger Eva-Britt Andersson.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.