Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TT-notis leder återigen till PON-klander för mängder av tidningar

Publicerad: 30 Maj 2018, 12:06

30 tidningar klandras av Pressens Opinionsnämnd på grund av en automatisk TT-notis. Det är andra gången på kort tid som en TT-notis leder till att en rad tidningar klandras.


Ämnen i artikeln:

TT

I februari klandrades åtta olika tidningar, däribland Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet i PON för att ha publicerat ett i flera fall automatiskt TT-telegram som pekat ut en man som blivit IVO-anmäld.

Nu massklandras återigen tidningar på grund av ett TT-telegram, och den här gången fälls 30 tidningar i PON. Beslutet följer den rekommendation som Allmänhetens Pressombudsman, PO, lämnat.

TT, och de tidningar som fälls, anses i det här fallet inte ha gjort tillräckligt mycket för att låta psykiatrikern komma till tals.

"Uppgifterna i telegrammet är av sådan art att det hade varit rimligt att låta den berörde komma till tals i samma text. Men tidningen har inte vidtagit någon åtgärd för att anmälaren ska få försvara sig eller förklara. Något som inte var möjligt på grund av automatpubliceringen." skriver PO.

PO skriver även att tidningarna har ett eget ansvar att söka den utpekade så att denne kan bemöta uppgifterna.

I ett uttalande på TT:s sajt säger nyhetstjänstens chefredaktör Jonas Eriksson att han vill se att TT får gå med i det pressetiska systemet.

– De enskilda utgivarnas ansvar är naturligtvis en grundläggande princip, men utan att rubba på den skulle TT gärna bli en del av det pressetiska systemet och på ett tydligare sätt kunna ta pressetiskt ansvar för det material vi förser våra kunder med. Men som de nuvarande stadgarna ser ut är det troligen inte möjligt, säger TT:s vd och chefredaktör Jonas Eriksson.

I samma text håller dock inte Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna, TU, med.

– TT tar ett stort publicistiskt ansvar för det omfattande material man förser tidningarna med. Ändå kan det undantagsvis bli fel. Det är självfallet ytterst beklagligt när en person via publiceringar i en rad olika medier orsakas en publicitetsskada. Samtidigt så visar det aktuella fallet att det pressetiska systemet fungerar. Det finns ansvariga utgivare som tar ett reellt ansvar för det som publiceras. Och personer som utsätts för publicitetsskada kan få upprättelse, säger Jeanette Gustafsdotter.

TT meddelar även att man sedan notisen publicerades har ändrat sina publicistiska riktlinjer och blivit än stramare samt att man skärpt en rad rutiner.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.