Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TT:s nya logga efter sammanslagningen

Publicerad: 28 Augusti 2013, 11:43

TT Spektra, Scanpix, Svenska Grafikbyrån och Tidningarnas Telegrambyrå har gått samman till TT Nyhetsbyrån under en logotyp och grafisk profil framtagen av designbyrån Blink.


Ämnen i artikeln:

BlinkTT Nyhetsbyrån

Redan i februari kunde Resumé berätta att TT Spektra, Scanpix, Svenska Grafikbyrån och Tidningarnas Telegrambyrå skulle försvinna som enskilda varumärken.

Bolagen har sedan tidigare gått samman och nu är varumärkesplattformen på plats. Idag lanseras den nya loggan och den grafiska profilen.

– Med nytt namn, ny logga och grafisk profil vill vi visa mediesverige att vi står för utveckling och nyskapande, säger Lina Hedenström marknadschef på TT. Tanken är att den nya loggan skall symbolisera ett vaket öga mot omvärlden och att vi är en aktör med ett mänskligt avtryck.

Designbyrån Blink ligger bakom både varumärkesstrukturen och den grafiska profilen.

– Vårt samarbete med TT har varit mycket intressant och kul, säger Tomas Conradi, partner på Blink. Mediebranschen i allmänhet och TT i synnerhet är inne i ett mycket viktigt förändringsarbete. Vi på Blink har velat hjälpa till att skapa en varumärkesstrategi och visuell identitet som ska hjälpa TT att ta nästa steg i sin utveckling.

Arbetsgrupp TT
Lina Hedenström, marknadschef
Sara Perers, kommunikationschef
Robert Ericsson, creative director
Jonas Larsson, art director

Arbetsgrupp Blink
Tomas Conradi, varumärkesstrategi
Anders Rinman, grafisk formgivare
Magnus Åström, art director

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

BlinkTT Nyhetsbyrån

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.