Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TU om budgeten: Försiktigt positiva

Publicerad: 21 September 2015, 09:16

Jeanette Gustafsdotter, vd på TU.

Efter 13 år har regeringen beslutat att genomföra slopandet av reklamskatten. Men den kritiserade digitalmomsen sänks inte.


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterAlice Bah KuhnkePresstödReklamskattTidningsutgivarnaDigitalmomsen

I höstbudgeten slår regeringen fast att reklamskatten ska avskaffas till år 2017 genom en avtrappning. Beslutet om att skatten, som slår mot tryckta medier, ska avskaffas fattades för 13 år sedan. Men inget har gjorts förrän nu.
– Äntligen, säger TU:s vd Jeanette Gustafsdotter. Nu finns det en plan för att den ska avskaffas, och man får verkligen hoppas att de håller sig till det. Det finns ändå en risk eftersom det dröjer ända till 2017.

Tidningsutgivarnas ståndpunkt är att skatten borde slopas direkt.
– Absolut, det har man hoppats på sedan beslutet fattades för 13 år sedan. Men det här är ett steg i rätt riktning.

Organisationen välkomnar också att regeringen har antagit Presstödskommitténs förslag om uppräkningar av presstödet.
– Det visar att de ser problematiken som finns i dag och att tidningarna är viktiga för demokratin.

Däremot ingår inte någon sänkning av digitalmomsen från 25 till 6 procent i höstbudgeten, vilket kulturminister Alice Bahn Kuhnke (MP) tidigare har pratat om.
– Där hänvisar de fortfarande till att frågan ligger på EU-nivå. Men jag hade gärna sett ett aktivt statement om att den ska ner, exempelvis genom av avtrappning. Jag hoppas att de jobbar aktivt med frågan i EU och att det inte bara är en läpparnas bekännelse i Sverige, säger Jeanette Gustafsdotter.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.