Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

TU sågar nytt totalförbud mot spelreklam

Publicerad: 25 Mars 2015, 11:06

Glenn Hysén i reklam för Unibet.

Det blir sannolikt ett totalförbud mot spelreklam, enligt ett förslag i en utredning som presenteras på måndag. Genomförs det skulle två-tre miljarder i annonsintäkter försvinna från svenska medier. Det sa Tidningsutgivarnas vd Per Hultengård på Resumés mediepolitiska debatt på Sergel i Stockholm. – Ställ de två miljarderna i proportion till den halva miljarden i presstöd, sa Per Hultengård.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetPer HultengårdSvDExpressenTV4

Ett stopp för spelreklam drabbar sannolikt endast svenska medier och slår därför hårt mot till exempel TV4, men drabbar inte TV3.
– Idag är den mest konkreta effekten att det undandrar intäkter från kommersiella aktörer i Sverige, sa Per Hultengård inför fullsatt biosalong.

Han frågade politikerna på podiet hur de ställde sig i frågan; Gunilla Carlsson, S, Niclas Malmberg, MP, Per-Ingvar Johansson, C, Angelika Bengtsson, SD, Per Bill, M, och Christer Nylander, FP. Vice ordförande i kulturutskottet Gunilla Carlsson, S, var snabb med att påpeka att det än så länge bara är en utredning.
– Det är inte säkert att det blir det här förslaget när det kommer till oss, sa hon och lyfte kopplingen till tankarna på att bryta spelmonopolet och införa licenser för spelbolag i Sverige.

– Jag tror man måste se nya annonsregler i samband med detta med licens. Jag tycker frågorna håller ihop. Det vore bäst om det kan lösas med självreglering i samband med licensen, sa Gunilla Carlsson i en kommentar till Resumé efter debatten.

Utredningen om främjandeförbud i lotterilagen ska presenteras på måndag. Direktiven är tydliga: täpp till luckan i lagen. Bakgrunden är att Lotterinspektionen förlorade i Högsta domstolen när myndigheten vill stoppa annonseringen för utländska spelsajter i svenska medier. HD kom fram till att de svenska reglerna stred mot EU-rätten. Uppgiften för utredningen blev att hitta sätt att stoppa möjligheten till annonsering.

Katarina Ekspong

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.