Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

TU tar krafttag mot spelreklamen

Publicerad: 5 oktober 2015, 08:42

Raoul Grünthal, ordförande TU, och Jeanette Gustafsdotter, vd TU.

Foto: Press

Stora brister i spelreklamen får Tidningsutgivarna att utforma nya rekommendationer till medierna.


Spelannonserna har under en längre tid skapat debatt i den svenska mediebranschen. Den 21 september aviserade civilministern Ardalan Shekarabi att man kommer att genomföra en utredning som ska lämna förslag till en ny spelreglering. Men ett nytt licenssystem kommer ta tid – därför måste branschen ta initiativ till självreglering. Det menar branschorganisationen Tidningsutgivarna med ordförande Raoul Grünthal och vd Jeanette Gustafsdotter i spetsen.

De har i en debattartikel i Svenska Dagbladet rekommenderat TU:s medlemsföretag att vara mer noggranna kring spelbolagsreklam. ”Våra utgivare säger nej när annonser utformas på ett olämpligt sätt, exempelvis vissa annonser från spelbolag. Det hindrar inte att vi kan se brister även i annonser som har publicerats”, skriver Grünthal och Gustafsdotter på SvD.

TU:s drar följande rekommendationer vad gäller spelannonsering:

A) Spelannonser ska inte

1) riktas mot underåriga
2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem
3) uppmana till överdrivet spelande
4) vilseleda om chanserna att vinna
5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt
6) innehålla könsdiskriminerande påståenden
7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,
9) mycket tydligt ange eventuellt sponsorsmedverkan, t ex i fråga om s k ”branded content”
10) vara mycket tydliga, begripliga och faktamässigt korrekta i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden.

De annonser som inte uppfyller rekommendationen bör avvisas, skriver TU.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.