Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tuff start på tv-året

Publicerad: 19 Januari 2009, 14:15

Lågkonjunkturen märks nu allt tydligare i mediernas annonsingång. Och hårdast slår nedgången mot tv-kanalerna, säger tre mediebyråchefer.


Ämnen i artikeln:

Amanda KoutraDaniel CollinMediaedge CIAJohan EidmannLågkonjunkturBizkit WiselyCarat

Daniel Collin, vd Mediaedge CIA; Amanda Koutra vd Carat och Johan Eidmann, vd Bizkit.

– Det är tuffa tider och för tv-kanalerna är det värre än vad man förutspått. Jag tror att de kan tappa tvåsiffrigt under de första månaderna 2009, säger Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit.

Vi är bara tre veckor in på det nya året, men det är redan ganska tydligt att det kommer att bli ett tufft år för de annonsfinansierade medierna.
– Många annonsörer är avvaktande. De väntar på hur konkurrenterna ska agera. Flera har också skurit ner sin budget för 2009, säger Amanda Koutra, vd på Carat.

Det är också tydligt att annonsörerna håller på och viktar om i sin mediemix på ett ganska radikalt sätt. Varumärkesannonseringen tappar mark, medan medier som ger snabbt resultat på försäljningen gynnas. Hårdast slår det här mot de kommersiella tv-kanalerna. På senare år har också en rad nya kanaler etablerats, vilket gör att utbudet av reklamtid har ökat samtidigt som efterfrågan nu sjunker snabbt.
– De här tiderna gör också att fler ser på tv. Tittarsiffrorna ökar samtidigt som annonsörerna avvaktar, säger Daniel Collin, vd på Mediaedge CIA.

Flera annonsörer tvekar också när det gäller att teckna årsavtal. När utbudet av kontakter är stort är inte behovet lika stort.
– Vi väntar också på att se hur kanalerna ska tackla det här, säger Amanda Koutra.

Daniel Collin är däremot inte så negativ till utvecklingen totalt sett.
– Där går det faktiskt lite bättre än vad jag trott. Dagspressen klarar sig bra när det gäller lokal utbudsannonsering medan de också tappar varumärkesannonsering.
– På nätet kommer sökmarknadsföringen att fortsätta växa eftersom den också ger snabbt resultat.

Johan Eidmann ser dystert på den närmaste tiden.
– Första kvartalet i år kommer att bli mycket svagt, sedan tror jag att det stabiliserar sig.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.