Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Tuffa tider för magasinsjätten Condé Nast

Publicerad: 4 Januari 2019, 08:16

Under året som fick Condé Nast, som ger ut magasin som Vogue, Vanity Fair och GQ, se sina intäkter minska dramatiskt samtidigt som koncernen brottas med den digitala omställningen.


De senaste åren har den allmäna krisstämpeln för printmedier inte varit riktigt applicerbar i magasinsvärlden och nischade magasin som hittat andra intäktsben än prenumerationer och annonser har ofta lyckat hitta lönsamhet. Svårare har det varit för de breda magasinen.

Under gårdagen redovisade en av världens största magasinskoncerner, Condé Nast, sin årsredovisning för 2017. Totalt minskade intäkterna med 6,6 procent och förra årets vinst på 6,6 miljoner pund är som bortblåst. Istället redovisar Condé Nast en förlust på 13,6 miljoner pund, det rapporterar Guardian.

Under 2017 valde Condé Nast bland annat att lägga ned den månatliga utgivningen av Glamour för att istället försöka driva in digitala prenumeranter. Koncernen har även gjort sig av med 50 personer ur dess 610 man starka personalstyrka.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.