Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Tuffare sociala medie-riktlinjer för NYT-journalister

Publicerad: 16 Oktober 2017, 08:39

I framtiden ska journalister på New York Times inte publicera något i sina sociala medier som inte skulle kunna publiceras i tidningen.


De nya direktiven kom från New York Times chefredaktör Dean Banquet under fredagen.

– Många av våra journalister har inflytelserika röster på Twitter, Facebook, Instagram och andra plattformar. Den feedback vi får från läsare, lyssnare och tittare är livsviktig och förbättrar vårt rapporterande. Men vi måste också säkerställa att vi i sociala medier agerar ansvarsfullt och på ett sätt som överensstämmer med de värderingar som råder på redaktionen.

Banquet berättade att han ibland får ägna hela dagar åt att hantera ärenden som uppstått från reportrars sociala medier-poster och att han i framtiden gärna ser att reportrarna uttrycker sig på ett sätt som skulle kunna tryckas i tidningen.

Speciellt nämnde han tidningens bevakning av Donald Trump och att reportrarna inte ska bli indragna i en vendetta mot presidenten.

– Det är svårt att göra en oberoende granskning av presidenten om hundratals anställda skickar ut olämpliga tweets, sa Banquet enligt Politico.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.